I modsætning til mange af konkurrenterne, har Apple en tradition for at være helt åbne omkring antallet af solgte enheder. Men når det gælder Apple Watch, har Apple valgt at klappe i som en østers. I regnskaberne er smarturet gemt i “Andre produkter”-kategorien, der også inkluderer iPod, Apple TV, Beats hovedtelefonerne og andet tilbehør.
Æblechefen Tim Cook havde godt nok advaret på forhånd, at man ikke ville fortælle om salgstallene “af konkurrencehensyn”, men som amerikanske Wired skriver, så ville Apple uden tvivl gerne fortælle, hvis Apple Watch havde været en overlegen salgssucces.
Graver man lidt i regnskaberne, kan man se, at omsætningen i “andre produkter” steg fra 1,7 milliarder dollars i sidste kvartal til 2,6 milliarder dollars i dette kvartal (hvor Apple Watch blev lanceret). Tim Cook sagde under præsentationen af regnskaberne, at Apple Watch stod for mere end den stigning på 0,9 milliarder, fordi nogle af de andre produkter i kategorien sælger mindre. Eksempelvis iPod’en. Det er altså rimeligt at tro, at uret har påvirket regnskabet positivt – men hvor meget, kan der kun gættes på.
Tim Cook sagde under fremlægningen af regnskaberne, at salget af Apple Watch har “overgået firmaets egne forventninger”.
“Et stort salg var ikke det primære mål for kvartalet. Vi er mere interesserede i hvordan produktet positionerer sig på langt sigt, fordi vi starter en ny kategori,” sagde Cook.
Han slog samtidig fast, at salget af Apple Watch ikke er kollapset, som visse medier har hentydet, med henvisning til en rapport fra analysefirmaet Slice Intelligence. Faktisk er salget af Apple Watch steget i juni måned, forklarede Tim Cook.