Når du i dag søger på Apples App Store, så kan der forekomme annoncer fra udviklere, der gerne vil promovere deres apps. Derudover er der placeret reklamer i appen Værdipapirer. Men Apple vil gerne øge deres reklameindtægter ganske markant. De har derfor planer om at placere dem i en større del af deres standardapps.
Apple tjener i dag omkring 29 milliarder kroner årligt, på indtægter fra disse reklamer. Men mere vil som bekendt have mere, så Todd Teresi, Apples chef for reklameplatforme, vil øge det tal til et tocifret milliardbeløb.
I første omgang har Apple internt testet placering af reklamer i Maps, i følge Mark Gurmann fra Bloomberg. Testen har specifikt gået på placering af reklamer i forbindelse med søgning. Potentielt kan det betyde en annonce fra Burger King, når du har søgt efter den nærmeste McDonald’s.
Men Apple har i følge Gurmans forlydender ikke tænkt sig at stoppe dér. Der skulle være planer om reklamer i langt flere af Apples standardapps. Helt oplagt er naturligvis Apple TV+ streamingtjenesten, hvor trenden tyder på at reklamer bliver vejen frem for mange.
Indtil videre er det kun officielt, at placeringen af reklamer i App Store vil blive udvidet. Her har Apple oplyst at de tilbyder annoncørerne placeringer ikke kun ved søgning, som i dag, men også på “I dag”-billedet og på individuelle App-sider.