Mens mængden af Android-brugere ret hurtigt gav baghjul til iOS, er det knapt så nemt for Google at overbevise forbrugerne til at spænde et smartwatch med Wear OS om håndledet. Tværtimod ser det ud til at Wear OS taber i et voksende marked, mens Apples smartwatch øger sit i forvejen betragtelige forspring.
Strategy Analytics fortæller , at smartwatch-markedet er vokset med 20 procent i årets første tre måneder. Og det er primært Apple der har nydt godt af de nye kunder; ifølge rapporten øgede Apple Watch sin markedsandel fra 54,4 til 55,5 procent i forhold til samme periode sidste år.
Nu skal det dog lige nævnes, at procenter er taknemmelige. De 20 procent dækker over en stigning fra 13,7 millioner solgte enheder mod 11,4 millioner i samme periode sidste år. Altså beskedne 2,3 millioner. Salget af Apple Watch steg med 1,4 millioner til 7,6 millioner.
Bekymrende må det dog være for Google, at Wear OS stadig ikke viser i statistikkerne. Faktisk er den klump, der betegnes som ”Andre”, hvor Wear OS hører hjemme, skrumpet til en markedsandel på 22,6 procent (fra 23,7 procent sidste år).
Kilde: Strategy Analytics Man må forvente at “andre”-kategorien domineres af firmaer som Fitbit (der i øvrigt blev opkøbt af Google sent sidste år), der er vældigt populære indenfor kategorien fitness-trackere, der også ryger ind under smartwatch-kategorien.
Tallene viser også, at Samsung – på trods af en lille stigning i salget – taber markedsandele. Garmin har derimod fremgang.