En ny dag, en ny afsløring af firmaer, der prøver at tjene penge på at vide, hvad du gør, siger og mener på nettet og i apps. Denne gang er det Apple, der har opdaget at en del større apps laver en skærmoptagelse af alt hvad du gør for at analysere det. Og det vil Apple ikke have.
Advarsel til store udbydere
Apple har i en besked til udviklerne bag store apps som Hotels.com, Expedia og Abercrombie & Fitch, gjort det klart at de skal fjerne den kode, der gør at deres apps kan optage brugerens adfærd – ellers bliver de simpelthen smidt ud af App Store. Apple mener, at brugerne aldrig har givet tilladelse til den analyse, apps’ene laver – og at det derfor strider imod App Stores regler.
“Det er for brugernes skyld”
Glassbox hedder det analysefirma, der har lavet den tjeneste de mange apps bruger – og de er, måske ikke overraskende – ikke enige i, at deres tjeneste er et problem. Tværtimod hævder de i en udtalelse, at de gør brugerne en tjeneste fordi deres service betyder at deres kunder kan se, hvilke problemer brugerne har i de apps og på de hjemmesider, hvor Glassbox er installeret. Men det er Apple ligeglade med.
I har 24 timer
I en besked til en af udviklerne skriver Apple, at koden skal være fjernet fra appen inden 24 timer, ellers bliver den hevet af App Store. Og der er ingen nåde – alle virksomheder der bruger Glassbox har fået besked på at fjerne koden.