Teknologi

Apple slår ned på apps der optager hvad du gør

Store apps som Hotels.com og Expedia har fået en advarsel: Fjern koden med det samme eller ryg af App Store

En ny dag, en ny afsløring af firmaer, der prøver at tjene penge på at vide, hvad du gør, siger og mener på nettet og i apps. Denne gang er det Apple, der har opdaget at en del større apps laver en skærmoptagelse af alt hvad du gør for at analysere det. Og det vil Apple ikke have.

Advarsel til store udbydere

Apple har i en besked til udviklerne bag store apps som Hotels.com, Expedia og Abercrombie & Fitch, gjort det klart at de skal fjerne den kode, der gør at deres apps kan optage brugerens adfærd – ellers bliver de simpelthen smidt ud af App Store. Apple mener, at brugerne aldrig har givet tilladelse til den analyse, apps’ene laver – og at det derfor strider imod App Stores regler.

 

“Det er for brugernes skyld”

Glassbox hedder det analysefirma, der har lavet den tjeneste de mange apps bruger – og de er, måske ikke overraskende – ikke enige i, at deres tjeneste er et problem. Tværtimod hævder de i en udtalelse, at de gør brugerne en tjeneste fordi deres service betyder at deres kunder kan se, hvilke problemer brugerne har i de apps og på de hjemmesider, hvor Glassbox er installeret. Men det er Apple ligeglade med.

I har 24 timer

I en besked til en af udviklerne skriver Apple, at koden skal være fjernet fra appen inden 24 timer, ellers bliver den hevet af App Store. Og der er ingen nåde – alle virksomheder der bruger Glassbox har fået besked på at fjerne koden.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.