I hælene på den aggressivt prissatte Audi Q4 e-tron, går tyskerne nu i den modsatte grøft og viser Audi A6 e-tron, der får en helt, helt anden prislap. Den bliver baseret på den kommende PPE-platform, der er udviklet i samarbejde med Porsche. Bilen her er dog endnu et koncept, så den endelige udgave kan se anderledes ud.
Bilen kommer ikke i produktion før i anden halvdel af 2022, men Audi lover allerede nu, at den får hurtig opladning med 270 kW, mere end 700 kilometers rækkevidde og at de mest kraftfulde medlemmer af familien vil sprinte fra 0 til 100 km/t på mindre end fire sekunder.
Den lange rækkevidde opnås delvist ved en cW-værdi på kun 0,22, hvilket betyder, at A6 e-tron frembringer minimal vindmodstand – og dermed lavere energiforbrug. “Heliosilver” er navnet på en speciel lakering, der reducerer energiforbruget. Dette skyldes, at lakken kan reflektere en betydelig procentdel af den termiske stråling fra sollys, hvilket betyder, at man i mange situationer ikke behøver at bruge klimaanlægget til at opretholde en konstant temperatur i kabinen. Brugen af klimaanlæg er en af de vigtigste faktorer, der har indflydelse på energiforbruget ud over drivlinjesystemet. Lakken gavner derfor bilens rækkevidde og CO2-aftryk, lover Audi.
Indbygget projektor De digitale Matrix LED-forlygter kan andet end at oplyse vejen til nærmest dagslys. Hvis for eksempel Audi A6 e-tron concept er parkeret foran en væg under en pause for at genoplade batteriet, kan føreren og passagererne fordrive tiden med at spille et videospil projiceret på væggen. I stedet for på en lille skærm i cockpittet, vil de se deres respektive spils virtuelle landskaber projiceret op på væggen i XXL-format via de digitale Matrix LED-forlygter.
Forlygterne dublerer som projektorer (foto: Audi). Spillerne styrer spillet via deres smartphones og kan stå ved siden af eller direkte foran bilen for en særlig god udsigt over spillet, som er flere meter bredt. Selve spillet er udtænkte og udviklet af Audis designere specielt til Audi A6 e-tron concept. Bliver spændende at se, om funktion overlever frem til produktionsmodellen …
Kernen i Audi A6 e-tron concepts drivlinjeteknologi – og i alle fremtidige PPE-modeller – er 800-volt opladningsteknologi. Ligesom i Audi e-tron GT, sikrer dette, at Audi A6 e-tron concepts batteri kan oplades med op til 270 kW på meget kort tid på lynladestationer.
Bare 10 minutter er nok til at oplade batteriet til yderligere 300 km, og på mindre end 25 minutter kan du oplade Audi A6 e-tron concepts 100 kWh batteri fra 5 til 80 procent.
Audi A6 e-tron concepts to elektriske motorer er i stand til at levere en samlet ydelse på 350 kW og et drejningsmoment på 800 Nm. Takket være det høje drejningsmoment, der er tilgængeligt helt fra start, vil selv modeller designet til effektivitet accelerere til 100 km/t på mindre end syv sekunder, og i højtydende modeller kan denne sprint endda reduceres til et godt stykke under fire sekunder.
Her er flere billeder af A6’eren – klik for større:
Fakta om PPE-platformen PPE-platformen (Premium Platform Electric) er udviklet af Audi og Porsche og er udelukkende designet til batterielektriske drivlinjer. Det centrale element i den fremtidige PPE-flåde er et batterimodul mellem akslerne med en kapacitet på omkring 100 kWh energi i A6 e-tron concept. Brugen af hele bilens base gør det muligt at opnå et relativt fladt design til batteriet. Det betyder, at det for første gang vil være muligt at bruge denne ene platform til både biler med høj frihøjde og biler med en dynamisk, flad arkitektur uden ændringer af den grundlæggende arkitektur.
Batteristørrelsen og akselafstanden på PPE-modeller er skalerbare, hvilket gør dem velegnede til brug i forskellige markedssegmenter, men alle modeller vil dog have forholdet mellem en relativt lang akselafstand og meget korte udhæng til fælles.
Passagererne i de fremtidige PPE-modeller vil især drage fordel af den lange akselafstand, som udmønter sig i et længere interiør og mere benplads i begge rækker af sæder – en vigtig fordel på tværs af alle segmenter. Derudover er elbiler generelt også mere rummelige takket være fraværet af en transmissionstunnel, som simpelthen ikke er nødvendig på grund af teknologien.
I første omgang bliver det modeller i C-segmentet, der baseres på PPE, men på sigt skal også B- og D-segmenterne følge trop, fortæller Audi.