Audi har præsenteret sin anden model, der er baseret på PPE-platformen. Det er samtidig den første fuldelektriske Audi-model, der fås både som sedan og stationcar – henholdvis Sportback og Avant. Den er søstermodel til Audi Q6 e-tron og ligesom denne, er rækkevidde og effektivitet i højsædet.
Således har Sportback-udgaven den bedste aerodynamik af nogen Audi-model overhovedet, med en Cd-værdi på bare 0,21. Det får bilen på niveau med Lucid Air (0,197) og Mercedes EQS (0,20). Avant-modellen har en Cd-værdi på 0,24.
Sammen med det store batteri på 100 kWh brutto, giver det en rækkevidde på imponerende 750 kilometer, hvis man vælger Sportback’en. Man må “nøjes” med 720 kilometer i Avant-udgaven.
Samtidig er er bilerne, som nævnt, baseret på PPe-platformen, ligesom Porsche Macan og Audi Q6. Dermed har de 800 volt-teknologi, der åbner for hurtigere opladning. A6 har en DC-ladeeffekt på 270 kW hvilket gør, at den kan lade op til 310 kilometers ekstra rækkevidde på 10 minutter. Skal den lades fra 10 til 80 procent tager det 21 minutter.
De to nye Audi A6 e-tron i fine omgivelser (foto: Audi). Audi A6 e-tron fås med både baghjuls- og firhjulstræk. Mens udgaven med baghjulstræk kaldes “Performance” har firhjulsvarianten et helt andet navn, nemlig S6 e-tron.
Bagerummet angives til at kunne sluge 502 liter, plus en “frunk” på 27 liter. Lægges bagsæderne ned får du mulighed for at lagre 1.442 liter i Avant-udgaven og 1.330 liter i Sportback. Begge udgaver må have op til 2,1 ton på krogen.
Audi A6 Sportback/Avant Performance Audi S6 Sportback/Avant Batteri (brutto/netto) 100/94,9 kWh 100/94,9 kWh Rækkevidde (WLTP) 751/713 km 661/635 km Drivlinje Baghjulstræk Firhjulstræk Motor 270 kW/367 hk 370 kW/503 hk Acceleration 0-100 km/t 5,4 sek 3,9 sek Tophastighed 210 km/t 240 km/t Ladeeffekt DC 270 kW 270 kW Opladning 10-80% 21 minutter 21 minutter Dansk pris Ikke fastsat Ikke fastsat
Audi A6 e-tron og S6 e-tron, begge som både Sportback og Avant, kan bestilles fra september måned og lanceres på det danske marked omkring årsskiftet. Yderligere modeller med baghjulstræk og quattro følger på et senere tidspunkt, lover Audi. Danske priser, rækkevidde, forbrug og udstyr er ikke fastlagt endnu.