Teknologi

Audi åbner “batteri-lager” i Berlin med brugte elbilbatterier

Audi giver brugte bilbatterier nyt liv og tester det "smarte elnet" i udkanten af Berlin

Hvad sker der egentlig med udtjente elbilbatterier, som ikke længere har kapacitet nok til at gøre tjeneste i maven på en bil? Det er der flere bud på, og Audi har med deres nye batterilager i Berlin et af dem. INPUT har været på besøg i den tyske hovedstad i forbindelse med Formel E, og var også forbi batterilageret.

Mange biler – mange batterier

Den kommende strøm af elektriske biler vil naturligvis alle være udstyret med nye batterier – og rigtigt mange af dem. Audi alene venter at lancere 30 elektriske modeller frem imod 2030, men de batterier der bliver sendt ud i eksempelvis den nye Audi e tron (Som vi har anmeldt her) vil på et tidspunkt have mistet så meget kapacitet at de ikke længere kan gøre tjeneste i en bil. Det betyder dog ikke, at de ikke har kapacitet nok til at blive brugt til andet, og en af de største udfordringer med vedvarende energi er, at det er svært at opbevare energi i større skala. Men det er her de brugte batterier kommer ind i billedet.

 

En klynge batterier

I en lagerhal i Berlin har Audi nu samlet alle de udtjente batterier de har brugt i testfasen af E Tron – og der kørte ca. 250 testbiler rundt nærmest i døgndrift og har tilsammen kørt mere end 5 millioner kilometer, så der er blevet brugt en del batterier, som så efterfølgende ikke kan bruges i nye biler fordi deres kapacitet er reduceret efter de mange kilometer. Men selv et batteri med en resterende kapacitet på 50kWh kan sagtens bruges til at opbevare strøm, så ideen med det nye batterilager er at teste, hvor effektivt man kan bruge de gamle batterier.

1,9 Megawatt

Lageret i Berlin har en kapacitet på 1,9MW, hvilket eksempelvis vil kunne oplade ca. 200 elbiler. Ideen er, at sol- og vindenergi gemmes på lagre som dette, og dernæst eksempelvis bruges til ladestationer i nærheden for at give elbiler lynopladning med op til 175 kW. Lige nu bruges lageret i Berlin lokalt for at levere energi til det forskningskompleks det er en del af. Det fungerer altså som en “buffer”, der kan holde det 5,5 hektar store kompleks kørende i ca. 2 timer.

 

Smartgrids er fremtiden

Med udrulningen af infrastrukturen der skal til for at understøtte de mange elbiler vi kommer til at se i fremtiden får vi brug for et “klogere” elnet. Efterhånden som elbiler udgør en større del af bilparken vil det være logisk at integrere dem i et såkaldt smartgrid – et smart elnetværk. Her vil man kunne lade sin bil indgå i netværket og dermed kan den ikke bare lades – men også aflades ned til et foruddefineret niveau (nok til lige at smutte en tur i Bilka og retur, eksempelvis) og altså levere strøm tilbage til netværket. Det samme håber Audi altså, at de gamle batterier fra elbilerne også vil kunne – og nu er første skridt taget til at det bliver virkelighed.

INPUT er inviteret til Formel E i Berlin af Audi.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.