Personer med rækkeviddeangst skal huske at læse denne artikel til ende, den kan nemlig virke urovækkende, men der er en mening med galskaben. Audis topchef, Markus Duesmann, har i et interview med nyhedstjenesten CNET udtalt, at rækkevidde-konkurrencen snart vil være ret overstået kapitel.
Han erkender, at Tesla i øjeblikket er i førerposition, når det gælder rækkevidde. Men han siger også, at fremtidens elbiler faktisk vil få kortere rækkevidde – og ikke, som tendensen er nu, længere rækkevidde.
– At proppe enorme batterier i bilerne, for at opnå tusinder af kilometers rækkevidde … jeg er ikke sikker på, at det er en tendens, der vil fortsætte, siger Markus Duesmann.
I stedet peger han på, at rækkevidden vil blive mindre væsentlig, samtidig med at opladningsinfrastrukturen løbende udbygges.
Han indrømmer dog også, at det vil kræve, at bilisterne vænner sig til at skulle bruge tid på opladning. En tid, man ikke er vant til fra benzinstationen.
– I dag får du brændstof på benzinstationen og det er meget naturligt. Med elbiler er det ikke så naturligt, du skal justere din adfærd lidt. Men når du først er vant til det, så tror jeg batteristørrelserne vil blive mindre. Fordi de gør bilerne unødvendigt tunge og unødvendigt dyre. Og også unødvendigt store, siger Marcus Duesmann.
Audi har for nyligt afsløret det seneste medlem af Audis elbilsfamilie, nemlig Audi e-tron GT med en rækkevidde på op til 479 kilometer. Mere vigtigt, ifølge Duesmann, er det dog, at bilens batteri kan oplades ved hjælp af 800 volts teknologi. Det giver en ladetid fra 5-80 procent på 22,5 minutter ved optimale ladeforhold.