Det sker stort set hver eneste gang en bilproducent sender en bil på gaden, der kan være “disruptive” – altså reelt ændre spillets regler på bilmarkedet, at konkurrenterne gerne vil… Skal vi sige “kigge på den”? Og en sådan “disruptive” bil er Teslas Model åbenbart, for flere konkurrenter har simpelthen købt biler i USA da de blev frigivet og så fragtet dem til deres researchafdelinger i Europa og Asien. Det gælder også for Audi og Porsche som fik en eller flere biler fragtet til Tyskland for at skille dem ad og se, hvordan Model 3 er bygget. Og det var en slem overraskelse der ventede dem – i hvert fald hvis man skal tro en artikel i Manager Magazin (Historie er bag betalingsmur og i øvrigt på tysk.) Model 3 var nemlig langt bedre, end de havde forventet.
3 år bagud
Audi og Porsche er på vej med deres egen elektriske platform der skal være den, der for alvor får gang i salget af elektriske biler fra de to producenter. Indtil da har Audi deres e-Tron (som vi har prøvekørt – se videoen her), men ifølge rapporten som citeres i Manager Magazin er e-Tron lidt en død fisk. Og den nye platform, kaldet PPE (Premium Platform Electric) er mindst 2-3 år ude i fremtiden, og efter at have kigget på Model 3 kan det endda være, den bliver forsinket yderligere; tyskerne er nemlig ekstremt imponeret af, hvor godt Tesla har løst opgaven med at bygge Model 3. Faktisk vil PPE blive væsentlig dyrere at producere, og det betyder Audi især er modstandere af at sende PPE på gaden i den form det ellers var tænkt – de skal kunne konkurrere på pris med Tesla, der i øvrigt formentlig er rykket endnu længere foran med nye tiltag inden PPE nogensinde bliver til virkelighed, og de to tyske producenter har nu ualmindeligt travlt med at hente forspringet – og ændre PPE.
Gamle producenter i problemer
Både Audi, BMW og stort set alle andre “traditionelle” bilproducenter der laver biler i luksusklassen må efterhånden indrømme, at de har sovet i timen. De har endnu ikke helt lavet en “Nokia” der først alt for sent opdagede hvad vej vinden blæste, men det er tydeligt, at Teslas forspring måske ikke bliver så let at indhente som mange ellers havde troet. Indtil videre lader det til, at det stort set kun er de asiatiske producenter der masseproducere elbiler med en nogenlunde rækkevidde – i luksusklassen sidder Tesla rimeligt meget alene på markedet indtil videre.