Der er ofte stor fokus på rækkevidden, når der skal vælges elbil. Men for at komme hurtigt frem, er tiden ved ladestationen mindst lige så vigtig. For, hånden på hjertet, hvor mange gange om året kører man mere end de i gennemsnit 300 kilometer, som de fleste nyere elbiler kører på en opladning? De få gange er det vigtigt at batteriet fyldes hurtigt op igen, så man kan komme videre.
I en ladetest, der er foretaget som en del af Norsk Automobil Forenings store vintertest , kan man få en god ide om, hvor længe hver af de 25 testede modeller kræver ved opladeren.
Testen viser, at ejere af de pebrede Audi e-tron GT og Porsche Taycan er hurtigst væk fra laderen. Ejere af kinesiske Xpeng P7 kan derimod snildt nå en kop kaffe ekstra. Audi e-tron GT lader 9-80 procent på 19:32 minutter, mens P7’eren skal bruge mere end en time til at komme fra 5-80 procent.
Halv pris Testen giver også et praj om, hvorfor Tesla Model 3 er så populær. Den lader nemlig fra 4-80 procent på 26 minutter. Men bilen koster altså også kun det halve af Audi e-tron GT og Porsche Taycan.
En af Teslaens fordele, er en funktion, der kan varme batteriet op på forhånd, for at gøre opladningen hurtigere. Et opvarmet batteri kan hurtigere lades op. Tesla var først med denne funktion, men den er heldigvis begyndt at brede sig til andre bilmærker.
Sydkoreanere skuffer Der var store forventninger til Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, der begge er udrustet med 800-volt teknologi, der teoretisk også hjælper på ladehastigheden. Men den norske ladetest viser, at ingen af modellerne får en synderligt imponerende ladetid i koldt vejr. Ingen af de to modeller har forvarmet batteri.
Værst ser det dog ud for et mærke, der kommer til Danmark senere i år. Nemlig kinesiske Xpeng , der deltog med P7-modellen. Den opnår en maksimal ladeeffekt på bare 65 kW. Den hurtigste, Porsche Taycan, kom til sammenligning op på maksimalt 271 kW.
Herunder alle resultaterne fra den norske ladetest:
Model Ladetid Ladeprocent Højeste effekt Audi e-tron GT 19.32 min 9 til 80 procent 257 kW Porsche Taycan 4 Cross Turismo 20.16 min 4 til 80 procent 271 kW Tesla Model 3 SR 26.11 min 4 til 80 procent 166 kW Mercedes-Benz EQA 250 30.47 min 7 til 80 procent 112 kW Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 32.05 min 5 til 80 procent 208 kW Hyundai Ioniq 5 LR 4WD 32.33 min 5 til 80 procent 145 kW Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC 32.49 min 5 til 80 procent 102 kW Tesla Model 3 LR Dual Motor 33.00 min 5 til 80 procent 225 kW BMW i4 M50 33.54 min 8 til 80 procent 203 kW Peugeot e-2008 34.00 min 9 til 80 procent 70 kW Kia EV6 4WD 35.02 min 6 til 80 procent 154 kW Skoda Enyaq iV80X 35.57 min 8 til 80 procent 131 kW BMW iX xDrive40 36.29 min 8 til 80 procent 148 kW Opel Mokka-e 36.38 min 3 til 80 procent 80 kW VW ID.4 GTX 37.39 min 7 til 80 procent 131 kW VW ID.3 Pro S 38.34 min 8 til 80 procent 123 kW Cupra Born 38.56 min 5 til 80 procent 128 kW Audi e-tron Q4 50 quattro 39.05 min 9 til 80 procent 111 kW Volvo C40 Recharge 39.12 min 3 til 80 procent 150 kW Tesla Model Y LR Dual Motor 39.51 min 7 til 80 procent 210 kW NIO ES8 (7-s) 43.18 min 8 til 80 procent 111 kW Polestar 2 LR Dual Motor 43.41 min 10 til 80 procent 154 kW BYD Tang 44.01 min 5 til 80 procent 119 kW BMW iX xDrive50 45.19 min 3 til 80 procent 192 kW XPENG P7 4WD High Performance 62.59 min 5 til 80 procent 65 kW
(Kilde: Motor.no) Sådan blev bilerne testet Samtlige biler blev ladet op ved Ionitys opladere, bortset fra Teslaerne, der blev ladet ved en Supercharger. Det forklarer delvist, hvordan både Audi og Porsche kunne opnå så høj ladeeffekt.
Ladeeffekten afslører dog ikke hele sandheden, da den ikke er konstant. Den falder drastisk i takt med at batteriet fyldes. En elbil der kan håndtere en lidt lavere ladeeffekt over længere tid, kan i nogle tilfælde lade hurtigere end elbiler med høj ladeeffekt i kortere tid.