Googles Android Automotive-platform har vind i sejlene. Volvo og Ford har begge valgt platformen som basis for fremtidige biler – og nu lader det til at Volkswagen Group følger efter. Både Audi og Porsche skal angiveligt have Automotive, men det bliver ikke den “normale” udgave.
I sidste uge præsenterede Volkswagen Group sine planer frem mod 2030. Blandt andet vil gruppen reducere sin CO2-udledning med 30 procent i forhold til 2018. Samme år skal halvdelen af alle solgte biler være elektriske – og fra 2040 siger Volkswagen, at “næsten 100 procent af alle nye biler fra gruppen på nøglemarkeder skal være nulemissions-biler”. I 2050 ønsker gruppen at være helt klimautral.
Under præsentationen bekræftede Volkswagen også direkte, at de planlægger at bruge Android Automotive i fremtiden. Det ses eksempelvis på billedet nedenfor, der er leveret af MobiFlip . Det bliver dog en udgave af Automotive uden Google Play-butikken. I stedet vil Volkswagen angiveligt lave sin egen app-store.
Automotive lader også til at være en overgangsløsning for tyskerne, der er i fuld sving med at bygge sit eget styresystem fra bunden. Det nye OS, der går under navnet “Version 2.0” skal med tiden bruges på samtlige biler fra Volkswagen AG. Planen er, at det nye OS skal introduceres allerede omkring 2025.
Android Automotive vil angiveligt bære betegnelsen “Version 1.2” og vil udelukkende blive brugt på biler fra Audi og Porsche, deriblandt Audi Q6 e-tron og Porsche Macan, der begge skulle komme omkring 2023. VW ID-bilerne vil ikke adoptere Automotive.
Under præsentationen bekræftede CEO Herbert Diess i øvrigt også en ny tilføjelse til netop ID-familien, kaldet ID.8. Det vil angiveligt være af model samme størrelse som Atlas-modellen, som Volkswagen sælger i USA. Det betyder sandsynligvis tre sæderækker og syv siddepladser.
Med udmeldingen har Volkswagen nu bekræftet seks elektriske modeller, nemlig ID.3, ID.4, ID.5, ID.6, ID.8 og Transporter-erstatningen ID.Buzz. Når alle modeller er lanceret, mener Volkswagen, at de vil have branchens mest omfattende udvalg af elbiler. Deres mål er at blive førende på elbiler i 2025.