Elbiler udleder ikke emissioner fra motoren som fossilbiler, men ligesom andre biler udleder de partikler fra dæk og bremser. De er sundhedsskadelige og kan trænge ind i blodbanen. Audi tester i øjeblikket et nyt partikelfilter, der skal rense den luft, der suges ind. Både mens bilen kører og mens den holder stille.
Funktionsprincippet minder om det i stationære anlæg, som allerede er i drift i en række byer. Fordelen ved den mobile udgave er, at det ikke kun er bilens egne emissioner men også emissioner fra andre køretøjer, der absorberes.
Filtret er integreret foran køleren i bilens eksisterende luftkredsløb. Derfor er det kun nødvendigt at foretage nogle få ændringer på bilen. Det holder omkostningerne nede fortæller Audi.
Det nye partikelfilter er installeret i Audi e-tron-testbiler, og efter 50.000 kilometers kørsel kan Audi fastslå, at der slet ikke er nogen negative indvirkninger på driften af elbilen. Bilens evne til at køle batteri og drivlinje ned påvirkes ikke. Heller ikke på varme sommerdage.
Audios partikelfilter er udviklet sammen med Mann+Hummel. Pilotprojektet blev igangsat i 2020 og løber over en periode på 4 år. For at gøre systemet endnu mere effektivt tilstræber Audi at opnå en sammenkobling med allerede eksisterende sensorer, fx fra vejrstationer. Derudover skal der udvikles et visningskoncept i bilen, så føreren får informationer om, hvornår systemet er aktivt, og hvor meget der allerede er blevet filtreret fra.
Ifølge Audi renses der cirka lige så mange partikler, som bilen skønnes at udsende under sin kørsel i en by med partikelniveauer på Stuttgarts niveau.