Omstillingen til elbiler går langsommere end forventet og det har allerede fået flere bilproducenter til at genoverveje den kortsigtede strategi. Nu melder Audi sig ind i klubben med en udmelding om, at de vil skrue op for investeringerne i plugin-hybrider i de kommende år.
Det betyder dog ikke, at Audi ændrer sit mål om kun at producere elektriske modeller fra 2033. Planen er i stedet gradvist at introducere flere elbiler, samtidig med at der tilbydes køretøjer med forbrændingsmotorer. Hvis alt går som planlagt, vil Audis sidste forbrændingsmodel blive introduceret i 2026, og deres første helelektriske modelserie kommer et år senere.
– I mindst ti år vil vi have en overgangsfase med tre relevante drivlinjer: Det er højeffektive forbrændingsmotorer, plugin-hybrider – der især er vigtige i Kina og Nordamerika – og batteridrevne køretøjer, siger Audis administrerende direktør, Gernot Döllner, til Autocar.
Audis nye hybridbiler vil blive udstyret med et større batteri og vil kunne køre op til 100 kilometer på el, inden fossilmotoren sparker ind. Den første bil med det nye batteri bliver den nye Audi A5, der blev introduceret i sidste uge.
For et par uger siden afslørede bilproducenten også, at den sandsynligvis afslutter produktionen af Audi Q8 e-tron og Q8 Sportback e-tron før tiden. Alt sammen på grund af lav efterspørgsel.
Det er bare tre dage siden at Ford meddelte, at planerne om at droppe fossilbilerne helt i Europa efter 2030 var “for ambitiøse”. Også Ford vil fortsætte med at producere plugin-hybrider.