Tirsdag aften måtte Bang & Olufsen for fjerde gang på bare et år nedjustere forventningerne til salget. Det bliver 13-18 procent lavere end sidste år, lød det fra B&O. Og det har fået værdien af Struer-virksomheden til at rasle ned; onsdag formiddag faldt aktiekursen med op mod 20 procent og i hele 2019 er aktien dykket med mere end 60 procent.
Der er generel enighed om, at B&O har brug for en ny ejer, men det bliver ikke nemt at sælge virksomheden nu, spår Michael Friis Jørgensen, chefaktieanalytiker i Alm. Brand.
– I et stykke tid har vi set, at B&O er for sårbar til at stå på egne ben. Men et salg er aldrig nemt, når forretningen er presset, siger Michael Friis Jørgensen til Finans.dk.
Han bakkes op af Frederik Aakard, der er ekspert i virksomhedshandler og tidligere partner i M&A-rådgiveren Oaklins Danmark.
– Der er et ordsprog om, at man ikke skal gribe en faldende kniv. Det vil jeg kalde B&O lige nu, siger han til Finans.dk.
Han mener, at vi danskere har tendens til at overvurdere B&O og at man i udlandet mere ser Bang & Olufsen som ”et støvet brand med problemer”.
Så sent som i oktober måned udskiftede B&O direktøren Henrik Clausen med den 55-årige svensker Kristian Teär, som er hentet fra Logitech. Direktørskiftet har dog ikke resulteret i nogen strategisk kursændring – tværtimod fortæller Kristian Teär i tirsdagens fondsbørsmeddelelse, at den strategiske retning for B&O er uændret:
”Den strategiske retning er uændret, men det er tydeligt, at der kræves en grundlæggende ændring af salgs- og marketingindsatsen, og at vi er nødt til at skabe en kultur, hvor vi er tættere på kunder og partnere,” skriver han blandt andet.