Det er ikke mange år siden Bang & Olufsen ledte efter ekstra midler for at kunne overleve. Nu er skuden tilsyneladende vendt. Driftsresultatet for det seneste regnskabsår lyder på 61 millioner kroner. Det er et markant bedre resultat end året før, hvor B&O led et underskud på 105 millioner kroner.
Det er faktisk det bedste resultat for Struer-selskabet i de seneste seks år. Siden 2019 har selskabet kæmpet. Men der hviler også skygger over regnskabet. Der var nemlig nedgang i omsætningen.
Omsætningen faldt med 6 procent i forhold til sidste år. Værst så det ud i Asien, hvor omsætningen faldt med ni procent, men også i amerikanerne og europæerne køber færre B&O produkter. Her faldt omsætningen med henholdsvis 8 og 3 procent.
Det bekymrer dog ikke Bang & Olufsen CEO Kristian Teär, der ser positivt på fremtiden:
– Vi sluttede året med en rekordhøj bruttomargin og det bedste driftsresultat i seks år. Selvom omsætningen på 2,6 mia. kroner var lavere end oprindeligt forventet, noterer vi med tilfredshed, at vores arbejde med at skabe et robust økonomisk grundlag for fremtiden begynder at bære frugt, siger CEO Kristian Teär i en selskabsmeddelelse.
Han henviser til den såkaldte Luxury Timeless Technology-strategi, hvor B&O bygger fremtidssikredde og opdaterbare produkter i luksusklassen.
Bang & Olufsen vil nu forsøge at tiltrække investorer til en kapitalforhøjelse på op til 20 procent af selskabskapitalen. Pengene skal bruges til at øge kendskabet til brand og styrke positionen på luksusvaremarkedet.