Med Level-højtaleren har Bang & Olufsen sendt sit første cradle2cradle-certificerede produkt på markedet, men der er stadig lang vej til bæredygtighed, fortæller virksomheden selv. Elektronik og bæredygtighed går bare ikke hånd i hånd, men Bang & Olufsen vil bringe dem tættere sammen.
”I kommer ikke til at høre os sige, at vi er bæredygtige, for det er vi ikke.”
Så klar er talen fra Bang & Olufsen. Mere specifikt fra Mads Kogsgaard Hansen, som er Sr. Global Product Manager for den danske virksomhed. Og ifølge ham er der lang vej, hvis elektronik- og techindustrierne nogensinde skal kalde sig bæredygtige. Derfor vil de hos Bang & Olufsen hellere bruge andre begreber, når de bevæger sig ud på deres bæredygtighedsrejse.
”I stedet vil vi gerne tale om longevity og produktcirkularitet. Kort og godt handler det om at lave produkter, som er robuste og holdbare, men også relevante i mange år. Industrien bliver nok aldrig hundrede procent bæredygtige, men vi kan godt blive mere bæredygtige,” siger Mads Kogsgaard Hansen.
En ny måde at tænke værdi på
De første skridt er taget. Sidste år introducerede Bang & Olufsen højtaleren Level, som er virksomhedens første Cradle2cradle-certificerede produkt. Som navnet antyder, er det en certificering, som har fokus på hele produktets levetid. Dermed er hele produktions- og værdikæden taget med i overvejelserne ved certificeringen.
Level er opbygget af moduler, der gør den nemmere at opdatere og reparere, og det er ambitionen, at langt flere produkter skal følge samme tankegang og også opnå cradle2cradle-certificeringer.
“Vi skal ændre måden, vi tænker værdi på. Vi har været vant til, at hvis vi køber et produkt til 3.000 kroner, så er det penge, vi vinker farvel til, når vi er færdige med produktet og det ikke holder længere, og vi smider det væk. I stedet bør der være værdi i produkter, som på sin vis aldrig bliver forældede, kan holde i rigtig mange år og løbende blive opdateret, og så sælges videre med høj værdi, når man vil have noget nyt,” forklarer Mads Kogsgaard Hansen.
Bang & Olufsen vil snart løfte sløret for, hvornår de forventer at kunne brede cradle2cradle-certificeringen ud på langt flere produkter.
Oprindeligt bragt på iNPUTs søstermedie GRØN.