Der kommer batteridrevne tog på to strækninger i Danmark næste år, nemlig på Lemvigbanen og på strækningen mellem Helsingør og Hillrød. Det fortæller Transportministeriet i en pressemeddelelse. De to strækninger skal fungere som prøvestrækninger, hvor leverandørerne af de elektriske tog får mulighed for at vise, hvad de kan.
– Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, det skaber også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Aftalen er indgået på baggrund af, at Transport- og Boligministeriet i samarbejde med DSB og Movia har gennemført en analyse af batteritogsdrift i Nordvestsjælland. Analysen viser, at lokalbanestrækningen Holbæk – Nykøbing Sjælland er velegnet til batteritog, og at en omlægning af driften vil give økonomisk mening fra omkring 2025, hvor der formentlig vil være behov for næste udskiftning af dieseltog.
Med en efterfølgende indsættelse af batteridrevne tog mellem København og Kalundborg vil der kunne etableres samdrift mellem Nordvestbanen og Odsherredbanen, som muliggør en helt ny direkte togforbindelse mellem Nykøbing Sjælland og København.
– En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark, udtaler transportminister Benny Engelbrecht.