Kinesiske CATL, der er verdens førende batteriproducent, har meddelt, at selskabet øger investeringerne i solid-state batterier markant. Mere end et tusinde ansatte er nu dedikeret til at udvikle den nye batteritype. Til kinesiske medier har selskabet oplyst, at de forventer at være klar med produktion i lille skala i 2027.
CATLs forskning fokuserer på sulfid-ruten, der ses som en lovende teknologi inden for solid-state batteri-domænet. Virksomheden har for nylig opnået en kritisk milepæl ved at gå ind i prøveproduktionsfasen for solid-state celler med en opladningskapacitet på 20 Ah.
Ifølge kinesiske medier kan batteriet, der testes, opnå en energitæthed på imponerende 500 Wh/kg. For at sætte det i perspektiv, er dette en forbedring på over 40 procent i forhold til eksisterende lithium-ion-batterier, der i bedste fald topper ved omkring 350 Wh/kg. Typisk ligger de dog på mellem 200-300 Wh/kg.
Ifølge de kinesiske medier, der citerer en insider, er forventningerne dog endnu ikke indfriet, når det kommer til opladningshastighed og cyklusstabilitet.
Allerede i april måned sagde CATL-forskeren Wu Kai, at de første serieproducerede solid-state batterier ville være klar i 2027. Han blev citeret for at sige, at på en skala fra 1 til 9 kan modenhedsniveauet for teknologien og fremstillingsprocessen i øjeblikket kategoriseres som 4. CATL har forventninger om at være på 7 eller 8 i 2027, svarende til at producere solid-state batterier i små mængder.
Stor konkurrence om at komme først
CATL er naturligvis ikke de eneste, der arbejder intenst på solid-state batterier. Store bil- og batterivirksomheder, såsom BYD, Toyota og Samsung, har også en aggressiv tilgang.
I juli lavede Samsung store bølger i industrien ved at hævde, at deres solid-state test-produktionslinje nu er operationel. Ifølge virksomheden kunne dets batterier tilbyde en rækkevidde på mere end 900 kilometer og vil tage kun 9 minutter at blive opladet. Desuden loves der en svimlende batterilevetid på 20 år.
Samsung SDI forventer at de første elbiler med det nye batteri vil køre på vejene allerede i 2027. Men kun i helt dyre biler, da det fortsat vil blive produceret i meget små mængder.