ElbilerTophistorie

Batteriproducent overhaler Tesla indenom

Verdens største batteriproducent er klar med et elbilsbatteri med en energitæthed, der er dobbelt så høj som i Teslas førende 4680-batterier.

Det kaldes for et af de største gennembrud i batteriteknologi i flere år – og det er ikke en fugl på taget. Tværtimod forventer CATL, der er verdens førende batteriproducent, at sætte et såkaldt “kondenseret batteri” i masseproduktion allerede i år.

Blandt CATLs kunder er blandt andet Volkswagen og Tesla. Hovedparten af de kinesiske elbiler er også udrustet med batterier fra CATL, deriblandt bilerne fra Nio og Xpeng.

 

Det imponerende ved det nye batteri er energitætheden. Den er på 500 Wh/kg og det er knapt dobbelt så højt som Teslas 4680-celler, der anses for meget høj efter nuværende standarder. 4680-batteriet har en energitæthed på mellem 272-296 Wh/kg.

Det betyder, kort sagt, mindre og lettere batterier med samme rækkevidde som de nuværende batterier. Eller batterier på størrelse med de nuværende, men med markant længere rækkevidde.

 

“Lanceringen af et kondenseret batteri vil indlede en æra med universel elektrificering af sø-, land- og lufttransport, åbne op for flere muligheder for udvikling af industrien og fremme opnåelsen af de globale mål for CO2-neutralitet på et tidligere tidspunkt,” sagde selskabet i en præsentation på Auto Shanghai.

Går i masseproduktion i år

Selv om tung trafik er i sigtekornet, vil elbiludgaver af det nye batteri stå først i køen. CATL siger, at disse er klar til masseproduktion allerede sidst på året.

CATL chefforsker Wu Kai forklarer, at det kondenserede batteri integrerer en række innovative teknologier. Herunder katodematerialer med ultrahøj energitæthed, innovative anodematerialer, separatorer og fremstillingsprocesser, der tilbyder fremragende opladnings- og afladningsydelse samt god sikkerhedsydelse.

 

Han siger, at den nye teknologi bryder de grænser, der længe har begrænset udviklingen af batterisektoren. Den vil “åbne op for en ny æra med elektrificering centreret om høj sikkerhed og lav vægt”.

Tesla præsenterede sin 4680-battericelle i efteråret 2020. Siden er der startet en mindre produktion, men batteriet bruges fortsat kun i en enkelt model; nemlig den Model Y RWD, der produceres i Texas.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.