Peugeot har delt flere detaljer om den fuldt elektriske Peugeot e-308 hatchback, der skal kæmpe om brugernes gunst mod biler som Renault Megane E-Tech, Cupra Born og Volkswagen ID.3, når den kommer til salg engang i 2023.
Peugeot e-308 kommer både som en hatchback og som en stationcar, bekræfter franskmændene. De vil begge blive solgt ved siden af de eksisterende diesel, benzin og plugin-modeller.
Bilen bliver en af de første, der bygges på Stellantis EMP 2-platform (Opel Astra-e er en anden). Batteriet i Peugeot e-308 bliver en anelse større end det, der sidder i e-208 / e-2008, nemlig 54kWh mod 50kWh. Det giver bilen en rækkevidde på op til omkring de 400 kilometer.
Den får også en kraftigere motor end de nuværende modeller (154 heste mod de 134 hk i e-208’eren). Den bliver forhjulstrukken og der er ikke planer om en udgave med firehjulstræk.
Som de øvrige elektriske Peugeot-modeller får den hurtigladning med en kapacitet på op til 100kW. Det betyder, at batteriet vil kunne lades op fra 10-80 procent på omkring 35 minutter. Hvis man kobler den til en hurtiglader, forstås. Hjemme ved vægboksen kan den kun håndtere 7kW, hvorfor en fuld opladning vil tage omkring otte timer.
Kabinen forventes at blive meget lig plugin-hybridens, som ses her. Masser af plads Peugeot har gjort et godt stykke arbejde med det indvendige, da kabineplads og bagagerumskapacitet forbliver den samme i den elektriske e-308, som i plugin-hybriden. Det betyder 361 liter (med sæderne oppe) i hatchbacken og 548 liter i stationcar-udgaven.
Priserne er naturligvis endnu ikke offentliggjort. Men skal vi gætte på, at de næppe kommer meget over 300.000 for hatchback-udgaven med tanke på konkurenterne. Priserne for Peugeot e-208 starter ved 230.00 kroner og fossiludgaven af 308 koster fra 245.000 kroner.