Det bliver Tesla Model Y der først får glæde af Teslas nye batteridesign, der både er billigere og mere effektive, end de batterier der bruges i dagens Tesla-modeller. Helt specifikt bliver det de Model Y modeller, der bygges på fabrikken udenfor Berlin. Det fortæller Elon Musk i et tweet.
I det hele taget lader Berlin-fabrikken til at blive den hidtil mest avancerede af Teslas Gigafactorys. Det bliver også her, at Tesla vil debutere en ny produktionsmetode, der gør batteripakken til en del af bilernes grundlæggende konstruktion. Noget, der ikke alene betyder færre komponenter, men også at batteriet vil tage mindre plads i bilen.
De nye batteripakker bygges op af en ny type celler, kaldet 4680, som Musk introducerede under Battery Day i slutningen af september. Cellerne er større og langt mere effektive end dem, de nuværende Tesla-batterier bygges op af. De vil give batteriet 5 gange mere energi, 6 gange mere kraft og øge rækkevidden op til 16 procent, hævdede Musk.
Berlin-fabrikken forventes at blive klar til at producere både biler og batterier næste år – tidligere er det blevet sagt, at produktionen af Model Y starter i Berlin i anden halvdel af 2021.
Musk fortæller videre i tweetet, at de nye teknologier vil indebære en “betydelig produktionsrisiko” og at det vil tage et par år før Teslas fabrikker i Freemont og Shanghai vil være i stand til at adoptere de nye teknologier.
Både 4680 battericellerne og den nye produktionsmetode vil være væsentlige komponenter for at Musk kan bygge den 25.000 dollars Tesla-model, som Musk lover på markedet om tre år.