Nu kan Citroën præsentere endnu en videreudvikling af den populære varebil: ë-Berlingo Van – en elektrisk udgave med en rækkevidde på op til 275 km (WLTP). Den kan opleves hos de danske Citroën forhandlere sidst på året, men den kommer kun som varebil. I hvert fald indtil videre.
ë-Berlingo Van kan transportere to eller tre personer og kommer i to størrelser: M på 4,40 meter og XL på 4,75 meter, mens højden er på 1,84 meter. Nyttelasten er op til 800 kg og den maksimale anhængervægt er op til 750 kg.
ë-Berlingo Van er bygget på PSAs e-CMP platform og den er udstyret med et 50 kWh lithium-ion batteri, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel således, at batteripakken ikke optager plads fra varerummet.
Elmotoren har en ydelse på 136 hk, et drejningsmoment på 260 Nm og en tophastighed på 130 km/t. ë-Berlingo Van leveres som standard med 3-faset lader (11 kWh) på det danske marked. Det giver fuld opladning på 5 timer i en ladeboks. Citroën i Danmark har indgået samarbejde med Clever, som tilbyder installation af en ladeboks hjemme eller på arbejdspladsen. Herudover er det muligt at lynlade via 100 kW ladestander til 80% kapacitet på 30 min.
På midterkonsolen findes en ë-Toggle switch, som styrer gearkassen (Park, Rear, Neutral, Drive og Break funktioner) samt en vælger til køreindstillingerne: Eco, Normal og Power.
Touchskærmen giver adgang til en særlig funktion, som viser batteriets status, de forskellige funktioner, der er knyttet til den elektriske kørsel, mulighed for klimatisering samt statistikker.
Med MyCitroën app’en kan mobilen bruges som en avanceret fjernbetjening til ë-Berlingo Van. Man kan således aktivere og planlægge, hvornår på dagen eller natten varebilen skal oplade og ikke mindst monitorere opladningsstatus og sætte bilen til for-opvarmning eller afkøling af kabinen alt efter årstid. Herudover kan man lokalisere bilens position og finde statistik over elforbrug og kørte ture.
– ë-Berlingo Van tapper ind i et segment, hvor der er meget få elektriske konkurrenter. Den er en perfekt løsning til Last Mile Delivery, rengøring, kommuner og håndværkere, der har meget bykørsel eller ikke bevæger sig dagligt over lange afstande – og brugeren er fremtidssikret i forhold til eventuelle miljøzoner, siger Citroën Brand Lead, Jonas Stausholm.
Citroën Berlingo kom på markedet helt tilbage i 1996 og selv om den – sammen med Fiat Multipla – hører til blandt det mest mobbede biler, har den alligevel solgt mere end 1,6 millioner eksemplarer. Berlingo er blevet kaldt alt fra ‘familiecontainer’ til ‘Postmand Per-bil’.