Teknologisk Institut startede i september måned et forsøg , hvor 100 danske biler skal teste et miljøvenligt alternativ til benzin, baseret på biogas og gylle, det såkaldte biometanol. Påstanden var dengang, at de ombyggede biler vil udlede 70 procent mindre CO2 end en almindelig benzinbil – og der er åbenbart noget om snakken.
En specielt optimeret Peugeot 108 fra 2020 på en blanding af 85 procent biometanol og 15 procent benzin viser sig at være mere miljøvenlig end selv de nyeste benzinbiler. Bilen har netop bestået den skrappeste biltest (EURO 6-d RDE), som måler forureningen fra udstødningen på bilen.
Test af den optimerede Peugeot 108 er foretaget som akkrediteret Real Driving Emission -test, under virkelig kørsel med måleudstyr tilsluttet udstødningen. Resultaterne er ikke til at tage fejl af ifølge Kim Winther, der er seniorspecialist hos Teknologisk Institut.
– Testen er mere end bestået, idet vi har anvendt en testmetode, som er sværere end den ordinære WLTP-test, som ligger til grund for grænseværdierne. Under Real Driving Emissions er det faktisk tilladt at overskride grænsen med hhv. 50 procent for partikler og 110 procent for NOX . Men det er altså slet ikke tilfældet med metanol i tanken, konkluderer Kim Winther.
Peugeot 108, som har bestået skrappeste europæiske biltest (EURO 6-d RDE). Foto: Teknologisk Institut. Ifølge testen ligger NOX og kulilte-udledning henholdsvis 87 procent og 95 procent lavere end grænseværdierne. Og partiklerne ligger 79 procent under grænseværdierne. I princippet udvikler metanol ikke partikler, men den tilsatte benzin og smøreolie giver lidt. CO2-udledningen ligger på 123 g/km hvilket er udtryk for en god brændstoføkonomi.
Opnået med software-ændring alene Resultatet er opnået alene igennem ændringer i bilens styresoftware, fortælles det. Virksomheden 2M Teknik, som er en mekanikervirksomhed med speciale i motorstyring, har udført omprogrammeringen.
– Vi har ikke ændret noget fysisk på bilen, men udelukkende omprogrammeret softwaren i bilen til at køre optimalt på metanol, forklarer Per Knudsen, indehaver 2M Teknik. Metanol er et kendt brændstof i motorsporten, men i projektet her er formålet ikke høj effekt, men stort fokus på emissionerne.
Især koldstart og bykørsel har været udfordringen, hvilket det ifølge Per Knudsen er for enhver bil. Det gælder ifølge ham om at trimme koldstarten.
– Vi har foretaget mange test på rullefelt og reguleret softwaren, så vi får det optimale blandingsforhold mellem luft og brændstof ved koldstart. Samtidig har vi sikret, at motoren performer, så emissionerne er i bund, siger Per Knudsen.
Testrapporten er nu på vej til myndighederne og håbet er ifølge de to projektdeltagere, at få en generel brugstilladelse til motoroptimeringen. Det er planen, at mindst 100 biler ruller ud med biometanol i tanken i begyndelsen af 2021.
Læs mere om projektet Biometanol M85 på danske tankstationer via dette link .