Jubelen vil ingen ende tage på det store internet: Netflix tester et billigt abonnement til mobiltelefoner og tablets! Men vi kan godt få armene ned igen, for testen foregår udelukkende i Malaysia – og der er stort set ingen chance for at abonnementet kommer danskerne til gode. Testen er nemlig en del af et fremstød, som skal give Netflix flere brugere i Asien.
Streamingtjenesten har 130 millioner betalende brugere, men ser Asien – som de gik ind i for tre år siden – som et marked med stort potentiale, da væksten har været relativt langsom i regionen. Ingen af landende i regionen har rundet to millioner abonnenter, men Netflix forventer, at bare Indien vil kunne levere op mod 100 millioner abonnenter.
Dobbelt pris i Asien
Derfor sagde Netflix-bossen Reed Hastings, i et interview med Bloomberg den 9. november, at streamingtjenesten i den kommende tid vil teste en række tiltag, der skal gøre tjenesten mere attraktiv for asiater; deriblandt altså det nye billigere abonnement til mobiltelefoner og tablets. Og der er altså ikke den store chance for, at Netflix vil sprede abonnementet til hverken USA eller Europa, hvor de har godt fat i brugerne.
Den mest populære videotjeneste i Asien er Youtube og lokale eksperter hævder, at prisen er en væsentlig parameter. Eksempelvis koster et abonnement på Indiens mest populære streamingtjeneste, Star India Hotstar Premium, mindre end det halve af et Netflix-abonnement.
Et andet tiltag er mere lokalt indhold. Hastings annoncerede ved et stort event i Asien i sidste uge, at tjenesten vil producere 17 nye tv-serier fra fem asiatiske lande i nær fremtid.