DIBS, der er en del af Nets, har været igennem statistikkerne efter Black Friday, og efter en nedgang sidste år, har danskerne fået købelysten tilbage. Sammenlignet med sidste år steg antallet af handler med hele 57 procent. Holdt op imod en normal fredag i 2019, blev der på Black Friday foretaget 151 procent flere onlinekøb.
Hvor DIBS på Black Friday i 2018 kunne notere en nedgang i antallet af transaktioner sammenlignet med året før, så var der ingen slinger i forbrugsvalsen i 2019, hvor man noget nær hele døgnet kunne notere stigninger i antallet af onlinehandler sammenlignet med året før. En del af forklaringen kan ifølge Tanja Oda Sørensen findes i noget så lavpraktisk, som placeringen i måneden.
– Black Friday er i år landet på en dag, hvor mange har fået løn, og selvom vi, i tråd med tidligere år, har set en del negativ omtale af fænomenet i medierne, så peger alle tal på, at danskerne virkelig har taget Black Friday til sig og ikke siger nej til et godt tilbud, siger hun.
– Sidste år så vi, at danskerne tidligt købte sig ”trætte”, men i år har der været godt gang i købene igennem hele fredags-døgnet. Vi så det højeste peak i onlinekøb kl. 15:32 – så danskerne har helt sikkert holdt øje med de gode tilbud i arbejdstiden og har købt noget, inden de er gået på weekend, siger Tanja Oda Sørensen.
I tråd med tidligere år, så levede kønsstereotyperne i bedste velgående ift. hvad flest mænd og kvinder forventede at købe. For kvindernes vedkommende svarede 65 procent, at de havde i sinde at købe tøj, sko eller accessories, mens 57 procent af mændene svarede, at de havde planer om at købe elektronik.