Mens mange bilproducenter har erklæret brintbilerne for døde – deriblandt Volkswagen, Volvo og Tesla – har BMW endnu ikke opgivet ideen. Tværtimod. Sammen med Toyota og Hyundai tror BMW stadig på at brintbilen vil spille en rolle i fremtiden – og sidste år viste de en prototype på en brintbil, baseret på SUV’en X5.
BMW i Hydrogen Next, som bilen hedder, får den samme såkaldte eDrive-enhed som den kommende elbil BMW iX3, men den drives i stedet af en brændselscelle.
– Vi er overbeviste om, at forskellige alternative drivlinjesystemer vil eksistere ved siden af hinanden i fremtiden, da der ikke er en enkelt løsning, der imødekommer det fulde spektrum af kunders mobilitetskrav, siger Klaus Fröhlich, der er medlem af bestyrelsen hos BMW.
Kan havne hos forbrugerne i 2025 Tyskerne forventer at begynde at bygge systemet i mindre skala i 2022, men fortæller at teknologien tidligst vil nå ud til forbrugerne i 2025. Om den overhovedet kommer så langt afhænger af både markedsforhold, den nødvendige infrastruktur, konkurrencedygtige priser og kundebehov, understreger BMW i en pressemeddelelse.
BMW’s brint-drivlinje (foto: BMW) – Brændselscelle-systemet til drivlinjen til BMW i Hydrogen NEXT genererer op til 125 kW (170 hk) elektrisk energi fra den kemiske reaktion mellem brint og ilt fra den omgivende luft, forklarer Jürgen Guldner, vicepræsident for brændstofcelle-teknologi og køretøjsprojekter hos BMW Group. Dette betyder, at køretøjet ikke udsender andet end vanddamp.
Den elektriske omformer, der er placeret under brændselscellen, tilpasser spændingsniveauet til både den elektriske drivlinje og til spidseffektbatteriet, der oplades af bremseenergi såvel som energien fra brændselscellen. Køretøjet har plads til tanke, der kan rumme seks kilo brint. Samlet vil systemet levere en effekt på 275 kW eller 374 hestekræfter.
– Dette garanterer en lang rækkevidde uanset vejrforholdene, og tankning tager kun tre til fire minutter, tilføjer Guldner.
Den umiddelbart største udfordring for brintbiler er infrastrukturen; der er endnu ganske få steder, hvor bilerne kan gentankes.