Tidligere på ugen afslørede BMW sine planer for elektrificering af sine bilmodeller. Men den tyske gigant tror stadig ikke på de rene elektriske biler – i stedet vil de i første omgang satse på hybrider. Det fortalte BMWs udviklingsdirektør, Klaus Fröhlich, under en rundbordssamtale i München. Det er fuldstændig omvendt af Toyota, der i starten af juni meddelte , at deres ensidige fokus på hybrid- og brintbiler stopper og der fremover vil blive satset på elbilerne.
Klaus Fröhlich, BMW, tror ikke på rene elbiler før om 30 år. ”Der er ingen kundeanmodninger om rene elbiler. Ingen,” fortalte Klaus Fröhlich ifølge Forbes . ”Der er regulatoranmodninger, men ingen kundeanmodninger. De rene elbiler er i vores øjne til Kina og Californien – Europæerne vil ikke købe dem.”
BMW fortalte tidligere på ugen, at de planlægger at bygge 25 nye elbils-modeller de næste seks år, men det inkluderer både rene batteridrevne modeller og plugin-hybrider. Fröhlich indrømmede ved samme lejlighed, at BMW – og andre bilmærker – bevidst venter med lanceringen af rene batteridrevne elbiler fordi efterspørgselen ikke er der.
En tragedie for planeten Det skaber stor irritation hos en af Europas mest aktive miljøgrupper, Transport and Environment, der påpeger, at CO2-udslippet fra biler i Europa er steget for andet år i træk.
Hvad er en plugin-hybrid? Plugin-hybridbiler kan køre på både el og benzin. Den har større batteri end en hybrid, men mindre end en elbil. Den kan oplades via en stikkontakt, men oplader også når bilen bremser og når benzinmotoren startes. Bilen kører på el, når der er energi på batteriet, men batteriet har en kort rækkevidde på typisk mellem 15 og 60 kilometer. – Bilfabrikanterne spiller et højrisikospil, når de bevidst forsinker salget af grønnere biler. Det tilfredsstiler måske nok aktionærerne, men det er en tragedie for vores planet, siger Julia Poliscanova fra Transport and Environment.
Fröhlich mener til gengæld, at miljøgruppen ignorerer, at den europæiske kunde ikke er villig til at tage risikoen med en elektrisk bil fordi infrastrukturen ikke er klar.
Tirsdag præsenterede BMW sine planer for elekstriske biler og fremviste samtidig adskillige prototyper, deriblandt Vision M Next-konceptbilen (billedet øverst), der er en plugin-hybrid med en elektrisk rækkevide på omkring 80 kilometer.