ElbilerTophistorie

BMW i7 første kig – en vanvittig VIP bil

Det er ikke hver dag, vi kommer ud at køre en elbil der nok har en meget begrænset målgruppe, og det må man sige BMW i7 er. Til gengæld er bilen så spændende og sjov, at jeg simpelthen ikke kunne sige nej, da BMW inviterede på udflugt i deres nye topmodel med en ”lounge-mode” og en 31,3” skærm der kommer ned fra loftet så passageren kan hygge sig med en film i ægte filmformat imens hans privatchauffør tager sig af kørslen. I7 er tydeligvis en bil der ikke bare har til formål at blive solgt (i ganske begrænset antal) men også et udstyrsstykke og en vision om, hvad fremtiden bringer. Mange af de teknologier, BMW har bygget ind i i7 vil helt naturligt drysse ned på modellerne der er mere tilgængelige for ”almindelige” mennesker. Men indtil da er her mit første indtryk af den nye BMW i7 efter en testkørsel i Palm Springs, Californien.

Se vores Youtube video med i7 her:

 

Beregnet til dem med privatchauffør

Det første der skal gøres klart er, at i7 helt klart er en bil, der nærmest skriger på en privatchauffør. For det første koster den næsten 3 mio. kroner, for det andet er den decideret indrettet til at en enkelt person slapper af på bagsædet imens en anden kører. Funktionen “lounge” gør i hvert fald kun plads til at den ene person på bagsædet kan få benene op og slappe helt af.

Bevares, jeg vil ikke udelukke, at en rigmand vil indkøbe den til familieslæde hvor fladskærmen på bagsiden mest vil vise Frost på repeat. Men jeg tvivler. 

 

En biograf på bagsædet

Sidder du bagi BMW i7 er der virkelig tale om en luksusoplevelse. Efter et par timer på vejen i Californien med min svenske kollega bag rattet måtte jeg sande, at det her virkelig er måden at blive kørt rundt på. Jeg sætter bilen i ”lounge-mode” ved at vælge funktionen på den lille 5,5” touchskærm der sidder i højre bagdør (der er selvfølgelig også en i venstre side), og så rykker højre forsæde helt frem i forruden for at gøre plads til, at bagsædet ligger sig ned i det, der ligner den stol min bedstemor tilbragte sine sidste tyve år i – en slags lazyboy+. Der fremtrylles naturligvis, ved samme lejlighed, en fodskammel fra forsædet, så man reelt nærmest kan ligge ned.

Når alt det er klaret klapper en 31,3” fladskærm ned fra loftet. Og nej, inden du tænker at det da bliver noget rod, det er ikke en skærm ligesom en 32” fladskærm hjemme i stuen, men i stedet en meget aflang skærm i hele 8K opløsning. Den kan selvfølgelig fjernbetjenes fra den lille skærm i døren, og styresystemet er enten en ekstern kilde – ja, jeg tænker ligesom dig en PlayStation 5! – eller den indbyggede Amazon FireTV, der understøtter en del apps. Desværre vil styresystemet i Danmark være lidt hæmmet af ikke at findes i en dansk version, ligesom de fleste danske indholdsapps ikke vil fungere. Til gengæld kan man jo overveje muligheden for at tilkoble et GoogleTV eller et AppleTV i stedet – og få den oplevelse man er vant til hjemmefra. Jeg ved ikke helt, om en ekstern kilde vil kunne kobles på bilens 5G netværk – det kan FireTV – men det vil jeg formode.

Så absurd ser det ud når man slænger sig på bagsædet undervejs på turen i i7

 

Fra Aalborg til København på en opladning

Ifølge BMW kan i7 køre op til 625 km. efter WLTP standarden. I praksis betyder det formentlig under 500 km. på motorvej, og nok reelt nærmere 450-480 og en smule lavere i rigtigt koldt vejr. Ikke desto mindre giver det mulighed for at køre fra Aalborg til København i ét stræk uden opladning, hvilket nok trods alt vil være fint for de fleste. Mens VIP’en så er til møde kan chaufføren passende finde en CCS ladestander hvor han kan oplade med op til 195kW. Det er til gengæld ikke super imponerende for en bil i denne klasse, men jeg har af gode grunde ikke selv lavet en ladekurve endnu – og BMW lover højt og helligt, at den bliver ganske imponerende.

[infogram id=”b1b51678-fecc-48c6-bc4e-292469727143″ prefix=”s4b” format=”interactive” title=”Ladekurver”]

Dette er iNPUTs måling af ladekurver på forskellige elbiler – og i7 skal altså op imod eksempelvis ladekongen Kia EV6. Vi tilføjer i øvrigt snart BMW i4 til ladekurve-oversigten. Vi laver naturligvis også en ladekurve på i7 så snart vi har den til test.

Hvordan kører den?

Vores tur igennem den Californiske natur bød på masser af motorvej, men også bjergkørsel. Og i7 skuffer ikke på køreegenskaber nogen af stederne. Bilen er stor og tung, men føles faktisk overraskende sporty, men den er helt tydeligt især velegnet til lange stræk på motorvejen. Om ikke andet så fordi at jeg prøvede at sidde og se film bagi under noget bjergkørsel, hvilket førte til en slem omgang køresyge. Men bilen leverer altså en fortrinlig oplevelse for både chauffør og passager, og så er den i øvrigt klargjort til at blive selvkørende, men i den nuværende version kan den klare motorvej bedre end en dansk Tesla med Enhanced Autopilot. Den virker ekstremt sikker i sin sag når den selv har styr på tingene, og det lover godt for BMW, der i øvrigt på pressemødet i forbindelse med lanceringen lovede niveau 3 selvkørende næste år (Læs i øvrigt mere om niveauer og selvkørende teknologi her). Og BMW er ikke Elon, så jeg tror noget mere på dem end på ejeren af Twitter.

 

Ejet af de få, misundt af de mange

Jeg skal indrømme at jeg blev en smule forelsket i det store, elegante skrummel af en elbil, BMW har lavet. Den har ekstremt avancerede funktioner og jeg er ikke i tvivl om, at chaufføren i løbet af næste år vil kunne længe sig tilbage og hygge sig mens han holder øje med bilens tur på motorvejen uden i øvrigt at gøre andet – og bagi kan direktøren eller Dan Jørgensen eller hvem der nu har råd til en i7 så læne sig tilbage og slappe af med nyhederne på storskærm eller en film.

Prisen for i7 bliver op i nærheden af 1,5 millioner kr., plus minus. Så du kommer ikke til at se den ret tit på de danske veje eller nede ved Clever laderen i Fredericia. Der vil blive kastet mange, lange blikke efter den store, luksuriøse i7 når den engang lander i Danmark i løbet af næste år – jeg ved i hvert fald, at jeg vil kigge misundeligt, skulle der komme en forbi.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.