BMW har i dag løftet sløret for deres hidtil mest potente elbil. Performance-modellen BMW i7 M70 xDrive er baseret på i7-serien fra sidste år. Den har en maksimal effekt på 490 kW. Det svarer til, at der ligger 660 heste under køleren.
Bilen går fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder og topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.
Drivlinjen består af en elmotor på bagakslen, som har en effekt på 489 hk samt en elmotor på forakslen, som har en effekt på 258 hk. Dette giver tilsammen et maksimalt drejningsmoment på 1.015 Nm i Sport Mode og hele 1.100 Nm, når M Launch Control og M Sport Boost er aktiveret.
Klik for større. Højspændingsbatteriet er på 101,7 kWh og giver en WLTP-rækkevidde på mellem 488 og 560 kilometer. Den længste rækkevidde kan opnås ved at aktivere den nye Max Range -funktion, der begrænser ydelsen og tophastigheden, ligesom den reducerer diverse komfortfunktioner som sæde- og ratvarme.
Max Range-funktionen vil fremover være standard i alle fuldelektriske modeller i BMW 7-serien.
Batteriet i BMW i7 M70 xDrive kan lynoplades med op til 195 kW ved en DC-lader. Hjemme i garagen kan den lade med op til 22 kW, hvis hjemmeudstyret understøtter det.
Klik for større. BMW i7 M70 xDrive har M-specifik undervogn til styring af firehjulstrækket, styretøjet, støddæmperne og køredynamikken. Det skal både sikre præcis respons og den velkendte BMW M-feeling.
Langdistanceegenskaberne forbedres yderligere med den M-specifikke adaptive luftaffjedring på begge aksler med automatisk selvnivellering og elektronisk styrede støddæmpere.
Som ekstraudstyr kan ligeledes bestilles automatiske døre, som kan åbnes og lukkes via My BMW appen og med BMW Digital Key Plus ved hjælp af en smartphone.
Klik for større. BMW i7 M70 xDrive får officiel premiere på den internationale biludstilling Auto Shanghai i slutningen af april og har dansk lancering i sensommeren.
Den vejledende udsalgspris er på 1.860.994 kroner.