Tesla Model 3 er en bil beregnet til at konkurrere med mellemklasse sedaner som BMW’s 3 serie. Egentlig troede BMW dog ikke, at det ville blive en reel trussel, og deres salgs- og marketing direktør har tidligere sagt at han ikke så Model 3 som en reel konkurrent fordi den ikke ville kunne blive rentabel. Men nu hvor Tesla (endelig) har fået godt gang i produktionen ser det ud til, at BMW og de andre føler den amerikanske producents ånde i nakken.
Indrømmer “pres på markedet”
Konkurrencen fra Model 3 har nu fået BMW til at indrømme, at markedet er presset, og deres direktør i USA konkluderer, at det er Model 3 der er ved at få fat: “Tesla producerer nu i højere volumen, og det er tydeligt at det presser markedet. Ikke desto mindre er det lykkedes os at udvide vores markedsandel, hvilket jeg er meget tilfreds med.”
Ikke desto mindre taler tallene et tydeligt sprog: BMW’s 3 serie er i top 5 af de biler, der bliver solgt til fordel for en Tesla. Så selv om salget endnu ikke er så hårdt ramt tegner det ikke lyst og lovende for BMW. Endnu værre ser det dog ud for konkurrenten Mercedes, der nu ser salget falde som følge af Model 3’s popularitet.
BMW kommer igen
Man kan sige, at BMW ligger som de har redt – og det samme gælder mange af de “gamle” bilproducenter, der ikke har været hurtige nok til at udvikle gode elektriske alternativer til deres eksisterende benzin og diesel modeller. Men stort set alle er på vej tilbage i kampen, og BMW har allerede lanceret deres iNext.
I løbet af de næste to år vil Tesla altså få en del konkurrence i “luksus”-segmentet. Men lige nu er deres Model 3 den hotteste elbil i verden.