Tyske BMW har dryppet lidt flere detaljer om sin kommende BMW iX3, der bliver den første elbil på tyskernes nye drivlinje-teknologi. SUV’en, der går i produktion næste år, vil være udrustet med en batteripakke på 74 kWh og vil have en rækkevidde på 440 kilometer (WLTP), bekræfter de nu.
Allerede under præsentationen af BMW iX3 sidste år, fortalte tyskerne, at bilen vil kunne oplades med op til 150 kWh.
”Med et netto energiindhold på 74 kWh opnår batterienheden, der er installeret i BMW iX3, en rækkevidde på mere end 440 kilometer i WLTP-testcyklussen. Inden for sit segment tilbyder iX3 ikke bare et unikt lavt strømforbrug på mindre end 20 kWh/100 kilometer, men også et nyt forhold mellem batteristørrelse og rækkevidde,” fortæller BMW.
Til sammenligning har Audi e-tron 55 quattro en effektivitet på 23,4kWh/100km, mens næste års Volvo XC40 leverer 20kWh/100km.
Ifølge BMW kan effektiveten opnås på grund af den nye femtegenerations drivlinje, som bliver introduceret med iX3:
”Køretøjets femte generation af BMW eDrive-teknologi består af en drivenhed hvor elektrisk motor, systemelektronik og transmission samles i ét hus. Som et resultat reduceres den krævede installationsplads og dens vægt betydeligt. Forholdet mellem motoreffekt og drivlinjens vægt er forbedret cirka 30 procent sammenlignet med den foregående generation.”
Bilen går som nævnt i produktion næste år og skulle også allerede være hos forhandlerne i 2020. I 2021 efterfølges iX3 af sedanmodellen i4.