Udviklingen af batterier til elbiler går hurtigt i disse år og den hellige gral, som alle producenterne lede efter, hedder et solid state-batteri. Ikke alene er det mere sikkert end de nuværende lithium-ion-batterier, solid state-batterier har også højere energitæthed og de er hurtigere at “tanke op”.
Flere producenter arbejder derfor intenst på solid state-teknologien, deriblandt Toyota, der hævder at have en prototype klar allerede i år. Toyota hævder, at batteriet vil kunne oplades fra 0-100 procent på bare ti minutter.
Nu melder BMW sig også ind i klubben. Ifølge engelske Autocar vil tyskerne have en prototype på et solid state-batteri klar “inden 2025” og de vil være klar til at masseproducere teknologien inden 2030.
“Vi udvikler fremtidens battericelle: Den vil være kraftig, sikker, omkostningseffektiv og genanvendelig – fra materialevalg til genanvendelighed efter brug i køretøjet. Alt dette vil blive skabt i en europæisk værdikæde, siger BMW’s udviklingschef Frank Weber, der beskriver udviklingshastigheden som “intensiv”.
“Vi vil øge cellernes energitæthed markant og reducere omkostningerne til materialeanvendelse og produktion på samme tid. Vi vil også reducere brugen af grundstoffer betydeligt for at sikre et virkelig ‘grønt’ batteri,” lover Oliver Zipse, der er formand for BMW’s bestyrelse.
Firmaet hævder, at andelen af cobalt, der bruges i dets batterier, faldt fra 33 procent i BMW i3 til 10 procent i BMW iX3 SUV, mens nikkelindholdet steg til 80 procent. Op til 50 procent af det nikkel, der bruges i den kommende iX SUV, genbruges, hævder BMW.
Samsung præsenterede i marts sidste år en prototype på et solid state-batteri. Det er naturligvis langt fra klar til masseproduktion.