Hos BMW går de rundt med ambitioner om at lave ‘den grønneste elbil på markedet’. En af de ideer, der er på bordet, er et “pantsystem” hvor man betales et beløb for elbilsbatteriet, når bilen skrottes. Det fortæller BMW-chefen Oliver Zipse i et interview med tyske Focus.
Formålet er, at de sjældne metaller i batterierne skal kunne udvindes og genbruges, når batteriet er slidt ned. Derfor skal prisen også fastsættes ud fra værdien af metallerne.
– Vi planlægger en sådan model, og det kan teoretisk allerede starte med vores elektriske BMW iX, der lanceres i år. Vi er dog ikke af den opfattelse, at et system med tilbageholdt “depositum” vil være den rigtige tilgang – fordi en bils livscyklus ikke kan sammenlignes med en plastikflaske.
– Et depositum vil gøre bile dyrere for forbrugeren. I stedet overvejer vi at betale en præmie i slutningen af køretøjets levetid. Afkastet skal baseres på værdien af råmaterialerne. Dermed kan batterierne danne et ressourcebesparende grundlag for nye batterier, siger Zipse.
Oliver Zipse erkender, at den største miljø-udfordring ved elbiler er CO2-udledningen under produktionen. I modsætning til en konventionel bil, hvor udledningen er størst i brugsfasen.
– Fremstillingen af battericeller er meget energi-intensiv. Vi er derfor blevet enige med vores leverandører om, at de udelukkende bruger grøn elektricitet til fremstilling af vores battericeller. Det vil spare i alt 10 millioner tons CO2 inden 2030, hævder Zipse.
Han fortæller videre, at brugen af kritiske råmaterialer allerede er blevet minimeret og at der arbejdes hårdt på at lave batterier helt uden sjældne mineraler.
Hele interviewet, hvor han kommer rundt i de forskellige områder, hvor BMW vil spare CO2 i fremtiden, kan læses her.