BMW har brudt loven med sin markedsføring. Det mener forbrugerombudsmanden, der har politianmeldt bilproducenten. Miseren handler om markedsføringen i forbindelse med elbilen BMW iX i 2021 og 2022.
I kampagnen anvendte BMW blandt andet udsagn som ”Verdens mest bæredygtige bilproducent”, ”Der er bæredygtighed i hver en bil, BMW producerer”, og ”Hele produktionskæden for BMW iX er grøn” på BMW’s hjemmeside, i en reklame på Facebook, på reklamer i gadebilledet i København og/eller i annoncer på Berlingskes hjemmeside.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at udsagnene var vildledende og derfor i strid med markedsføringsloven. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse fik udsagnene BMW’s biler til at fremstå, som om de er mindre miljøbelastende, end de faktisk er.
– Når selskaber markedsfører sig med markante budskaber om, at selskabets produktion er mindre miljøbelastende end konkurrenternes, skal det naturligvis være korrekt. Ellers er det ikke kun til skade for konkurrerende virksomheder, men også for den grønne omstilling, fordi vi mister tilliden til, at sådanne budskaber er troværdige, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
Hun mener også, at de tiltag, som BMW har foretaget for at producere biler på en mindre miljøbelastende måde, er sædvanlige for tilsvarende bilproducenters miljø- og bæredygtighedstiltag.