Elbiler

BMW viser mangekantet rat der er optimeret til semi-selvkørende biler

BMW har udgivet et foto af sit nye mangekantede rat, der skal bruges i næste års elektriske iNext-model og efter sigende er optimalt til semi-selvkørende biler.

Det ser nærmest krøllet ud, men det er meningen. BMW har specialdesignet rattet til den elektriske crossover iNext, der kommer på markedet i 2021 og formen skulle efter sigende være helt optimal til biler, hvor køreren skifter meget mellem manuel og automatiseret kørsel. Rattet vil være en del af det banebrydende kabinedesign, som vil være en del af iNext. En bil, der skal være BMW’s teknologiske flagskib.

Den tyske bilproducent hævder i en pressemeddelelse, at det racerinspirerede rat vil give et bedre overblik over bilens instrumenter. Den flade top og bund er også designet til at gøre det nemmere at skifte mellem køremetoder, forklarer BMW i pressemeddelelsen:

 

”Fordelen ved denne geometriske form kommer specielt til udtryk, når der skiftes fra meget automatiseret til aktiv kørsel. Sammenlignet med en cirkulær form gør denne det meget lettere at bedømme styrevinklen, baseret på rattets position. I det øjeblik føreren tager kontrollen over køretøjet, kan den aktuelle styrevinkel hurtigt registreres – både visuelt og ved berøring,” skriver BMW.

BMW forventer også, at rattets form vil øge komforten under kørsel, ligesom rattet vil gøre det nemmere at komme ind og ud af bilen.

 

Rattet er også udstyret med optiske fibre, der kan kodes til at afgive farvede signaler; eksempelvis kan de lyse rødt, hvis det er påkrævet at føreren skal tage manuel kontrol over rattet. BMW har tidligere meldt ud, at iNext bliver udstyret med automatisk kørsel i Level 3 – det betyder ikke at bilen er selvkørende, men at de elektroniske hjælpemidler gør det muligt for bilen at køre uden førerens indblanding på eksempelvis motorveje, men ikke under bykørsel.

iNPUT havde under januars CES-messe i Las Vegas fornøjelsen af at komme tæt på konceptudgaven af BMW iNext – en bil der specielt i interiøret og elektronikken adskiller sig markant fra andre biler. Dengang var bilen endnu ikke udstyret med det nye, kantrede rat. Se billeder af interiøret i iNext i vores artikel fra dengang.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.