Beredskab Øst har for første gang haft brug for en nyindkøbt brandslukningscontainer til brande i elbiler og batterier. Det skete torsdag aften, da der var udbrudt brand i en hybridbil, skriver Beredskab Øst på sin Facebookside.
Branden blev i første omgang slukket på ”vanlig vis” og et termisk kamera viste, at branden tilsyneladende var slukket. Men en senere kontrol viste stigende temperatur og røg fra batteriet, hvorefter brandslukningscontaineren blev kørt til stedet.
Ifølge Beredskab Øst blev hybridbilen herefter trukket ind i containeren, der blev fyldt med vand og kørt til Lundtofte rensningsanlæg.
”Her blev der tilført yderligere vand i containeren – i alt 6.000 liter, så batteripakken var dækket af vand, og derved kunne forblive afkølet.”
Batteriet er en udfordring Beredskab Øst investerede i den specielle container i november måned sidste år og det er første gang, den har været i brug. Det er ikke sværere at slukke en brand i en elbil end i en fossilbil, men batteriet kan derimod være en udfordring. Der er risiko for genantændelse af batteriet op til 15 timer efter at branden er slukket og et brændende batteri udvikler Hydrogenflourid, der er meget giftigt.
Container-taktikken består i, at den først ankomne enhed vil dæmpe branden, som vanligt. Derefter vil man via et elektrisk spil på containeren trække den brændende bil ombord, hvor et dyssesystem vil håndtere branden i den lukkede container vha. egen pumpe og recirkulering af vandet. Containeren vil herefter kunne transporteres til et øde område, og branden vil kunne håndteres.
Brandslukningscontaineren. Klik for større (foto: Beredskab Øst).