Ford Kuga har i de sidste to måneder været den bedst sælgende bil i Danmark, men den har et problem: Batteriet i plugin-hybriden kan under særlige omstændigheder overophede og i værste fald bryde i brand. Derfor tilbagekalder Ford de eksemplarer, der er solgt herhjemme – og stopper samtidig med at levere nye eksemplarer indtil fejlen er rettet.
Ford understreger, i en pressemeddelelse, at Ford Kuga ikke må oplades via kabel – hverken derhjemme eller offentligt, herunder heller ikke med nødlader, da dette i sjældne tilfælde kan udgøre en brandfare. Samtidig skal al kørsel foregå i køreprogrammet EV Auto.
“Ford forsikrer om, at det stadig er trygt for ejere af allerede udleverede Kuga plugin-hybrid at køre videre i deres bil, indtil servicekampagnen er udbedret, såfremt kørsel foregår efter ovenstående anvisninger,” skriver de videre.
Firmaet oplyser, at fejlen udelukkende berører Ford Kuga-eksemplarer, der er kørt af samlebåndet op til den 26. juni 2020. Herhjemme er der solgt omkring 6.500 eksemplarer af bilen – og det er 2.901 af dem, der kan være ramt af problemet. Ejerne af disse vil torsdag modtage information om, hvordan de skal forholde sig indtil problemet er løst.
“Berørte kunder kan fra 13. august kontakte deres autoriserede Ford-forhandler for at aftale en tid for udbedring af kampagnen, som vil ske fra den 24. august og frem. Omkostninger i forbindelse med servicekampagnen sker på Ford Motor Companys regning uden omkostning for kunden,” skriver Ford.
Årsagen til problemet, er bilens højspændingsbatteri. Der kan opstå en situation, hvor det vil være nødvendigt for batteriet at frigive gasser for at komme af med tryk og varme. Det kan føre til overophedning af de omkringliggende materialer, som i værste fald kan bryde i brand.
Ifølge Ekstra Bladet har Ford Kuga også andre udfordringer: der er problemer med at 12V-batteriet aflader af sig selv, eksempelvis om natten. Ford bekræfter problemet og siger, at de arbejder på at finde årsagen til afladningen.