Teknologi

Brint-’svamp’ kan være nøglen til sikrere brintbiler

Nyt materiale, med egenskaber der minder om en badesvamp, kan lagre mere brint under et lavere tryk, sammenlignet med konventionelle løsninger.

En gruppe forskere hævder, at de har løst et af de store problemer, der associeres med brintbiler. Gennembruddet kan gøre bilerne mere sikre og samtidig øge rækkevidden på en tankfuld brint.

Forskerne fra Northwestern University, Illinois, fortæller at de har udviklet et matallisk svampe-lignende materiale, der kan lagre større mængder brint under lavere – og dermed sikrere – tryk sammenlignet med konventionelle tanke.

 

– Det er som en badesvamp, men med meget systematisk placerede huller, fortæller professor Omar Farha fra forskergruppen til BBC. Han tilføjer, at man kan suge vand op med en svamp og genbruge vandet ved at presse svampen sammen. Det nye materiale fungerer efter samme principper, og bruger tryk til at ”lagre og udløse brintgasserne”.

Den metalorganiske ramme (MOF) er porøs og kan “suge” brint,
som en svamp gør med vand (illustration: Northwestern University)

Konventionelle tanke opbevarer brint i flydende form under et tryk på omkring 10.000 psi (700 bar). Det er omkring 300 gange større end trykket i et bildæk, og det kræver tanke med tykke, robuste vægge, der er relativt dyre at fremstille. Men ved hjælp af den metalliske svamp, der officielt kaldes NU-1501, vil brinttanke kunne fremstilles med tyndere vægge og større kapacitet – og altså samtidig give brintbiler bedre sikkerhed.

 

Hele pressemeddelelsen fra forskerholdet hos Northwestern University kan læses her.

Alternativ til elbilerne

Selv om hovedparten af bilfabrikanterne i disse år satser helhjertet på elbiler, er der stadig nogle der tror på brintbilerne som et alternativ. Hyundai, Toyota og BMW er blandt de fabrikanter, der stadig leder efter den rette løsning for brintbilerne – så sent som for et par uger siden fortalte BMW, at de begynder at bygge en brintbil, baseret på elbilen BMW iX3 i 2022.

– Vi er overbeviste om, at forskellige alternative drivlinjesystemer vil eksistere ved siden af hinanden i fremtiden, da der ikke er en enkelt løsning, der imødekommer det fulde spektrum af kunders mobilitetskrav, sagde Klaus Fröhlich, der er medlem af bestyrelsen hos BMW, i den forbindelse.

 

Ud over sikkerheden, er transporten og distribution af brinten en af de udfordringer, der skal løses på sigt, hvis brintbilerne skal have en chance.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.