Som den første elbil nogen sinde er BMW i3 kommet på listen over Årets Brugtbil – endda på en flot andenplads. Dermed kan man konkludere, at i3’eren, der første gang kørte på gaden for otte år siden, er den bil man skal gå efter, hvis man vil købe brugt elbil.
– Den lille tyske elbil var helt sikkert forud for sin tid, da den blev lanceret i 2013. Faktisk er BMW i3 bare blevet mere populær med tiden, i takt med at køberne har fået øjnene op for elbilernes kvaliteter, og at BMW har lanceret opdateringer med større batterier. For i3 er ikke den oplagte bil, hvis du kører fra Århus til København to gange om ugen. Den er til gengæld hamrende sjov, dynamisk, kvik og frisk at køre, siger Andreas Lang Hedegaard fra Biltorvet.
Årets Brugtbil er valgt ud fra 100 kandidater, der alle er fra årgang 2013 til årgang 2018, og de fem finalister er udvalgt af en jury bestående af motorjournalister fra en lang række landsdækkende medier, teknikere og FDM efter afstemning på baggrund af faktorer som TCO (totalomkostninger), serviceomkostninger, reservedelspriser, udbud, liggetider (hvor lang tid bilen har været til salg) og tidligere ejeres vurderinger.
Her er den endelige stilling mellem de fem finalister i Årets Brugtbil:
# Model Point 1 Hyundai i30 135 point 2 BMW i3 115 point 3 Mercedes-Benz C-klasse 80 point 4 Skoda Superb 70 point 5 Toyota Yaris 50 point
Da BMW i3 blev lanceret i 2013 var det en elbil, der var født som elbil. Altså ikke en eksisterende BMW model, der var modificeret til at køre på el. BMW i3 var tænkt, udviklet, bygget og optimeret til el.
BMW i3 produceres på BMW’s fabrik i Leipzig, Tyskland. Fabrikken drives udelukkende af vindenergi. På fabrikken bliver 700 gamle batterier fra brugte i3’ere gemt og brugt til at opbevare overskydende strøm fra vindturbinerne. Det giver batterierne et second life i stedet for at blive kasseret.