Ifølge De Danske Bilimportører kom der 30.830 nye elbiler på de danske veje sidste år. Men det er baseret på nyregistreringer. I virkeligheden er der kommet væsentlig flere elbiler på vejene, nemlig 49.200. For der blev parallelimporteret 18.400 “brugte” elbiler til Danmark i 2022, fortæller Danmarks Statistik.
Det betyder, at mere end hver tredje nye elbil på vejene sidste år var parallelimporteret. Helt præcis 37,4 procent. Det er en stigning på 6,8 procentpoint i forhold til 2021, hvor der blev importeret 11.000 “brugte” elbiler.
Gennemsnitsalderen for de importerede brugte elbiler i 2022 er 1,1 år. En stor del af dem stammer sandsynligvis fra Tyskland. Længe har det nemlig været en fidus at importere en “brugt” elbil fra Tyskland.
[infogram id=”de35f082-1e6b-40ee-9c0b-0bc0fa1ea825″ prefix=”CG3″ format=”interactive” title=”Brugte elbiler”]
En finte på tyskernes bonus på elbiler betyder, at tyskerne kan sælge elbiler videre med fortjeneste efter seks måneder – og mange danskere har derfor købt en (meget lidt) brugt elbil fra Tyskland.
En meget stor andel af disse er Tesla-modeller, men det oplyses ikke præcist hvor mange.
Import-finte har fået sværere kår
Til gengæld kan vi regne med, at mængden af parallelimporterede elbiler falder i 2023. Ændrede støtteordninger i Tyskland og Sverige, gør det mindre attraktivt at videresælge nyere brugte biler.
Samtidig har lange leveringstider gjort det mere attraktivt at købe brugte elbiler, men de er ved at normalisere sig.
Samtidig har Tesla for nyligt dumpet priserne på fabriksnye modeller, hvilket også gør det mindre attraktivt at købe brugt. I hvert fald det næste halve år …