Konkurrenten Xpeng var hurtigt ude og love, at deres priser ikke steg på trods af EU’s kinatold. Nu kommer en anden stor kineser med samme melding, nemlig BYD. Begge selskaber “æder” selv afgiften og underminerer dermed hele grundlaget for den øgede told på biler fra Kina.
Ekstratolden blev vedtaget med tilbagevirkende kraft i juli, for at straffe de kinesiske bilproducenter, der modtog statsstøtte og dermed kunne sælge bilerne billigere end de europæiske bilproducenter. BYD stod til en ekstra afgift på 17,4 procent oveni i de eksisterende ti procent.
– Siden vi først hørte om mulige toldstigninger, har vi arbejdet hårdt for at sikre, at priserne på vores elbiler ikke ville blive påvirket. Derfor er vi meget glade for at kunne meddele, at vi fortsætter med de nuværende priser, også ved fabriksbestillinger, siger Søren Møller Pedersen, Country Director hos BYD Danmark.
Med udmeldingen vil BYD uden tvivl være med til at skabe yderligere debat om effekten af EU’s kinatold. I forvejen er EU-landene dybt splittede over tolden. Tyske bilproducenter, som sidste år lavede en tredjedel af deres salg i Kina, har opfordret EU til at droppe tolden, som ikke kun vil gælde for kinesiske producenter som BYD, Xpeng, Geely og SAIC, men også til Kina-byggede biler fra vestlige bilproducenter som Tesla og BMW.
BYD har fem forskellige modeller på menuen herhjemme. Ved udgangen af juli måned var der indregistreret knapt 2.100 biler fra BYD i Danmark. Den mest populære af dem er den forholdsvis billige BYD Dolphin, der er en elbil i Golf-klassen.
Læs mere om Kinatolden: