Det er tre år siden at General Motors fortalte om sin mål om at lancere 20 nye elektriske biler inden 2023. Den første skulle være en SUV fra Cadillac, men først nu får vi et glimt af, hvad Cadillac har gået og brygget på: Cadillac Lyriq er den første bil der er udrustet med GM’s skalerbare batteriteknologi, kaldet Ultium .
Sammen med en elektrisk udgave af den vulgære Hummer skal Lyriq være General Motors’ spydspids for både elbiler og Ultium-batterierne. Den er i samme vægtklasse som Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Tesla Model X; altså en SUV i den dyrere ende.
Cadillac Lyriq blev vist frem natten til fredag i en udgave der, ifølge pressetrompeterne, kun rummer 80-85 procent af det, der vil gå i endelig produktion. Et af de områder der endnu ikke ligger fast, er netop batteriet. GM siger, at Lyriq vil få en rækkevidde på ‘over 300 miles’, hvilket er omkring 500 kilometer, men siger samtidig, at det ikke er urealistisk, hvis den endelige udgave får en rækkevidde på over 400 miles – altså knapt 650 kilometer.
Det skyldes GM’s nye skalerbare Ultium-batteriteknologi, der skal kunne levere batteripakker på op til 200 kWh – eller dobbelt op på batterikapacitet i forhold til eksisterende Tesla’er (den kommende Tesla Roadster forventes også at have et 200 kWh-batteri). Ultium bygges i samarbejde med LG Chem og skal kunne hurtiglades med op til 350 kW – i Lyriqs tilfælde er maksimum dog 150 kW oplyses det.
For at optimere Ultium-batterierne har GM og LG Chem ændret kemien i battericellerne. De fleste batterier laves i dag med NCM – nikkel, kobolt og magnesium. Ultium-batterierne har fået tilføjet aluminium – NCMA – mens mængden af kobolt er reduceret med 70 procent. Samtidig indlejres al batteri-elektronikken direkte i modulerne, hvilket eliminerer næsten 90 procent af batteri-kablingen i forhold til andre GM-batterier.
To udgaver af Lyriq Cadillac Lyriq kommer i to versioner; med en enkelt motor på bagakslen og med to motorer og firehjulstræk. I kabinen forkæles føreren med en brutalt stor 33-tommer trykfølsom infotainment-skærm (se billedet ovenfor). Men i modsætning til Tesla, vil skærmen ikke være den eneste indgang til bilens indstillinger; der vil være rigeligt med knapper og joysticks.
GM har ikke givet nogen indikationer om prislappen eller andre tekniske data – og selskabet har også rigeligt med tid til at få det på plads. Bilen forventes først at nå ud til forhandlerne engang i 2023. Om den kommer til Danmark er en helt anden og knapt så realistisk snak.
Vil du dykke mere ned i pressetrompeternes salgssnak, kan du læse den officielle pressemeddelelse lige her . Der er også flere billeder af krabaten.