En stribe udviklere advarer nu om, at det kan blive endog særdeles vanskelig at blokere for annoncer i fremtiden, hvis Google gør alvor af sine planer om en opdatering af den populære Chrome browser. En producent af ad-blockere siger endda, at opdateringen vil ”smadre” ad-blockere.
I en Chrome-diskussionsgruppe har Google udgivet et indlæg med forslag til ændringer, der skal ”forbedre sikkerheden og privatlivet” i forbindelse med Chrome-udvidelser – og samtidig forbedre hastigheden. Google skriver, at udvidelserne ofte gør det markant langsommere at loade hjemmesider.
Ødelægger grundlæggende funktioner
Helt konkret vil Google forhindre udvidelserne i at ændre data som de modtager fra de sites brugerne besøger. Men netop muligheden for at blokere, ændre og omdirigere indkommende data er helt nødvendigt for ad-blockernes mulighed for at stoppe annoncer og popup-reklamer.
Opdateringen vil betyde, at udvidelserne kun kan læse data – ikke ændre dem.
Forslaget har fået udviklerne op i det røde felt. Raymond Hill, der er ledende udvikler af den populære uBlock Origin-udvidelse til Chrome siger, at ”udvidelsen ikke længere ville kunne eksistere”, hvis Googles planer gøres til virkelighed.
Samarbejde med udviklerne
Google har reageret på kommentarerne ved at love, at de vil have en tæt dialog med udviklerne, for at begrænse de ændringer der kræves i udvidelserne fremadrettet.
”Forslaget er stadig en skitse og vil sandsynligvis blive ændret. Det er ikke vores mål at ødelægge udvidelserne,” skiver Googles Devlin Cronin i beskedtråden.