Citroën Ami er blevet er relativt stort hit i Frankrig, hvor den kørte på gaden for lidt over et år siden. Nu gætter jeg på, at den bliver endnu mere populær. Den lille el-‘bil’ er nemlig også kommet i en varevogns-udgave, der er designet specifikt til at fragte lette varer rundt i storbyerne.
Ligesom sin forgænger koster den bare 25 euro om måneden – under 200 kroner. Det er sandsynligvis mindre end du betaler for dit mobilabonnement – og din mobiltelefon kan med garanti ikke fragte dig og 140 kilo gods op til 75 kilometer på en opladning.
Bevares; 140 kilo er ikke alverden, men mon ikke budene fra Just-Eat, Wolt, blomsterbutikken eller den lokale købmand ville elske den som et alternativ til cyklen? Eller bare som et CO2-venligt (og regnvejrstørt) alternativ til cyklen for pendlere i storbyerne. En anden fordel er, at køretøjet ikke kræver kørekort. Og må køres af personer helt ned til 14 år. I hvert fald i Frankrig.
Cargo-udgaven er, naturligvis, blot en modificeret udgave af den originale Citroën Ami, hvor passagersædet er heldet ud og erstattet af en art “bagagerum” der kan rumme 260 liter. Oven på bagagerummet har designerne placeret en “modulær hylde” der kan bære 40 kilo og er udstyret med et rum i A4-størrelse, der passer til en tablet.
Køretøjets flade gulv kan justeres til 2 niveauer, fortæller Citroën. Den kan enten løftes og låses lodret uden at blokere lastzonen, eller det kan sænkes ned til en vandret stilling i flugt med køretøjets bageste etage. Denne sidstnævnte position gør det muligt at fragte objekter med en længde på op til 1,20 meter. Der medfølger endda stifter, så man kan bruge stropper til at sikre mere skrøbelige genstande.
Udover den primære lastzone, har Citroën Ami Cargo også en lukket opbevaringsboks i det bageste område. Den er designet til at rumme genstande, der skal være sikre, såsom en smartphone eller solbriller. Den åbnes med en knap i kabinen. I alt kan køretøjet rumme 400 liter gods.
Batteriet spørger du? Det er på 5,5 kWh og giver altså bilen en rækkevidde på op til 75 kilometer. Motoren leverer brutale 8 hestekræfter og en topfart på knapt 50 kilometer i timen. Bilen kan som nævnt lejes for 25 euro om måneden, men må du bare eje den, kan den købes til evig arv og eje for 6.490 euro – 48.300 kroner. I hvert fald i Frankrig.