ElbilerTophistorie

[Opdateret] Clever fyret af Vejdirektoratet

Vejdirektoratet har ophævet kontrakt med ladeoperatøren Clever på grund af misligholdelse.

Kort før jul har Vejdirektoratet måttet ophæve kontrakten med Clever A/S om driften af i alt 60 ladepunkter på rastepladserne ved Lillebælt Syd og Lillebælt Nord på Fyn på grund af misligholdelse.

Vejdirektoratet har kunnet konstatere, at kontraktvilkårene om maksimalt 10 procents rabat til Clevers egne abonnementskunder ikke er blevet overholdt. Clevers abonnementskunder fik i stedet en væsentlig større rabat end 10 procent i forhold til de kunder, som ikke har et ladeabonnement hos Clever.

 

– Vi holder løbende øje med, at kontraktvilkår overholdes. Det er ikke sket i dette tilfælde. Vi har brugt de midler, som vi havde i kontrakten for at få Clever til at ændre deres prissætning, men da det ikke er sket, må vores veje skilles, siger indkøbschef Helle Lange, Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet vil hurtigst muligt sende de to ladeparker i udbud igen og forventer at dele Lillebælt-parkerne op i to delaftaler. Lillebælt Syd og Lillebælt Nord blev indviet i henholdsvis marts og maj 2023 og blev som nogle af de første etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.

 

Vejdirektoratet og Clever har i forlængelse af ophævelsen indgået en aftale om, at Clever midlertidigt driver de to ladeparker videre, til der er fundet nye operatører.

Hos Clever siger man, at ophøret af kontrakterne sker efter “en længere dialog mellem Clever og Vejdirektoratet“. 

– Da vi bød på Lillebælt Syd og Nord, gjorde vi det på samme vilkår som andre ladeoperatører, og vi endte med at vinde hele udbuddet. Det har efterfølgende skabt nogle udfordringer og diskussioner i forhold til 10-procentsreglen og definitionen af det såkaldte konkurrenceområde, siger Casper Kirketerp-Møller, CEO hos Clever. 
 
– Derfor har vi siden maj 2023 været i dialog med Vejdirektoratet om at lade halvdelen af udbuddet gå om, så en anden operatør kunne få den anden halvdel. Det har desværre ikke været muligt. I Clever går vi ind for, at der skal være fri konkurrence på markedet, og vi ser derfor en klar fordel i at have flere ladeoperatører på de store statslige rastepladser. Derfor mener vi også, det mest rimelige nu er at lade hele udbuddet gå om, siger Casper Kirketerp-Møller.  

 

[Opdateret klokken 13:52 med kommentarer fra Clever.]

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.