Det er en diskussion, der er oppe at vende jævnligt. Hvor grønne er de såkaldt grønne biler, når man medregner produktionen af både bilerne og strøm? Skal man tro et nyt studie, blegner det samlede CO2-aftryk fra produktionen af elbiler – det indirekte udslip – sammenlignet med det indirekte udslip fra biler med almindelige forbrændingsmotorer.
Studiet er foretaget af forskere fra amerikanske Yale School of the Environment og er netop blevet offentliggjort i mediet Nature.
– Det overraskende element er, hvor meget lavere emissionerne fra elektriske køretøjer er. Forsyningskæden for forbrændingskøretøjer er så beskidt, at elektriske køretøjer ikke kan overgå dem. Selv hvis man medregner indirekte emissioner, siger Stephanie Weber, der er en del af forskerteamet.
Dette er i tillæg til det direkte CO2-aftryk fra forbrænding af fossile brændstoffer. Altså enten fra fossilbilernes udstødningsrør eller fra kraftværkets skorsten til elproduktion. Det viser, slår forskerne fast, at elektriske køretøjer har en klar fordel emissionsmæssigt i forhold til konventionelle køretøjer.
Forskerholdet kombinerede koncepter fra energiøkonomi og industriel økologi – såsom kulstofprissætning, livscyklusvurdering og modellering af energisystemer – for at finde ud af, om kulstofemissionerne stadig blev reduceret, når indirekte emissioner fra elbilens forsyningskæde blev indregnet.
Elefanten i rummet
Ifølge Paul Wolfram, der leder forskerholdet, viser undersøgelsen, at “elefanten i rummet er forsyningskæden af fossilt brændstofdrevne køretøjer, ikke elektriske køretøjers”. Han bemærker, at jo hurtigere vi skifter til elektriske køretøjer, jo bedre. For at skubbe forbrugerne mod elbiler foreslår forskerne, at man indfører en kulstofafgift på de fossile brændstoffer.
– En stor bekymring ved elektriske køretøjer er, at forsyningskæden, herunder minedrift og forarbejdning af råmaterialer og fremstilling af batterier, langt fra er ren, fortæller økonomiprofessor Ken Gillingham:
– Så hvis vi prissatte det kulstof, der er indeholdt i disse processer, er forventningen, at elektriske køretøjer vil være ublu dyre. Det viser sig, at det ikke er tilfældet; Hvis du udligner vilkårene ved også at prissætte kulstof i forsyningskæden til fossile brændstoffer, vil salget af elbiler faktisk stige.
Hele undersøgelsen kan læses her – den er på engelsk.