På fem år er udledningen af CO2 fra nye danske næsten halveret, skriver De Danske Bilimportører. I 2019 var gennemsnitsudledningen for nye danske personbiler under kørsel på 136 gram CO2 pr kilometer. Dette tal er faldet til 77 gram CO2 pr kilometer i 2023.
Det flotte tal skyldes ikke mindst det stigende antal elbiler på vejene. Danmark rundede i oktober 2022 en milepæl med 100.000 elbiler på de danske veje. Sidenhen har tallet passeret 169.000 elbiler ved udgangen af september. Elbiler har alene i år udgjort 32,9 procent af nybilsalget svarende til over 40.000 nye elbiler i Danmark i 2023.
– De nye biler – og særligt elbilerne – er vitale for at reducere CO2-udledningen i Danmark, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Han er bekymret for, at de planlagte afgiftstigninger på elbiler vil have en negativ effekt på salget. Og dermed den positive udvikling i CO2-udledningen.
– Vi bør derfor se på at ændre de kommende afgiftsstigninger på elbiler i 2026 så udviklingen kan fortsætte og klimamålene kan opfyldes, siger Mads Rørvig.
Allerede til nytår stiger afgifterne på de dyreste modeller. Men fra årsskiftet 2025/2026 vil også mere beskedne elbiler stige i pris. I 2030 vil den billigste Model Y være steget med mere end 130.000 kroner til 514.127 kroner.
Læs mere: Så meget stiger Tesla i pris efter nytår.