Det burde egentlig være omvendt; teknologien har udviklet sig og der er flere elbiler på hylderne. Men den danske bilparks udledning af CO2 er steget voldsomt; siden 2016 er den steget med knapt 8 procent, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Og det er der en væsentlig årsag til: Vi køber større og tungere biler, godt hjulpet på vej af den afgiftsnedsættelse, som den tidligere regering, sammen med Dansk Folkeparti, indførte på de dyreste biler i 2017.
De store biler – og især de høje biler som SUV’er – udleder simpelthen mere CO2 end små, lave biler. Blandt andet fordi de giver mere vindmodstand, der øger energi forbruget og fører til større udledning af CO2.
Det har fået trafikforsker Harry Lahrman fra Aalborg Universitet til at foreslå, at politikerne ændrer afgiftssystemet igen.
– Man har simpelthen valgt den forkerte strategi på bilområdet. Derfor skal man have fat i pisken, hvis transportsektoren skal levere sit bidrag til at nedbringe udledningen af CO2, siger han til Finans.dk.
Den nuværende regering har et mål om, at CO2-udledningen skal reduceres med 70 procent i 2030. Et mål, de får svært ved at nå med den nuværende poliltik på transportområdet. Ikke alene fordi danskerne køber flere SUV’er, men også fordi afgiften på elbiler kan være en potentiel CO2-bombe.