Det var egentlig planlagt til at gå i luften på tirsdag den 30. november, men nu melder Digitaliseringstyrelsen, at den nye Digital Post løsning bliver forsinket indtil engang i første kvartal næste år.
Egentlig er systemet klaret, men coronasituationen stiller i øjeblikket særligt høje krav til, at leverancen af Digital Post til borgere og virksomheder er stabil og pålidelig til hver en tid, så sundhedsfaglig information kan komme hurtigt, nemt og sikkert ud til alle modtagere.
“Den nye løsning er kompleks og kræver flere end tusinde integrationer mellem løsningen, myndigheder og leverandører. Regionerne har rejst bekymring om, at en fastholdelse af det planlagte lanceringstidspunkt udgør en betydelig risiko på et tidspunkt, hvor sundhedsvæsnet i forvejen er presset. Hertil kommer, at sundhedsmyndighederne i den nuværende situation vurderer det afgørende at kunne sende coronarelateret post ud til borgerne,” skriver Digitaliseringsstyrelsen.
– Vi befinder os i øjeblikket i en tid, hvor sundhedsvæsenet er under pres, og kommunikation fra offentlige myndigheder om eksempelvis vaccineindkaldelser er helt kritisk for vores samfund. Det stiller øgede krav til driftsstabiliteten ved en løsning som Digital Post. Derfor må vi desværre med kort varsel meddele, at vi har besluttet at udsætte lanceringen, oplyser vicedirektør Adam Lebech, Digitaliseringsstyrelsen.
Det betyder også, at den planlagte nedetid mellem den 26. november og 29. november alligevel ikke bliver aktuel. En ny dato for lancering forventes annonceret i december.
Indtil den nye løsning er tilbage på banen, vil borgere og virksomheder fortsat modtage digital post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.
161,5 mio. forsendelser blev i alt sendt via Digital Post i 2020 fra de offentlige myndigheder til borgere.