Uvedkommende har tiltvunget sig adgang til data fra række af teleselskabet 3’s kunder. Der er tale om oplysninger om 6.625 kundenumre i 3’s kundebase, som er navn, adresse, telefonnummer, IP-adresse og CPR-numre. Oplysningerne er indhentet for to uger siden, og strækker sig derfra tre måneder bagud i tid.
CPR-numre kan misbruges til eksempelvis identitetstyveri. 3 ser derfor på sagen med største alvorlighed og har iværksat en omfattende undersøgelse, ligesom sagen er anmeldt til politiet. Det skriver teleselskabet i en pressemeddelelse.
– Da vi blev gjort bekendte med sagen, lukkede vi ned for fejlen med det samme og fik identificeret årsagen, siger Peter Kirk Nielsen, Kundedirektør i 3.
3 er Danmarks tredjestørste teleselskab med mere end 1,5 millioner kunder. Lækket er ikke sket på selskabets egne systemer, men derimod hos en underleverandør.
– Det er med stor beklagelse over for vores kunder, at jeg må meddele, at 3’s underleverandør har orienteret os om, at udefrakommende uretmæssigt har tiltvunget sig adgang til vores kundedata via en adgang til et lokalt drev på én af leverandørens medarbejderes computer, hvorfor oplysninger på nogle af vores kunder er blevet kompromitteret, siger Peter Kirk Nielsen.
Han understreger, at der ikke er lækket bankoplysninger eller andre former for kreditkort- og betalingsdata.
Bliver man udsat for tyveri af CPR-nummer og andre former for personlige data kan man søge hjælp hos Det Kriminalpræventive Råd.